Kundeservice

38 41 03 00

Mandag-torsdag kl. 8.30-18.00
Fredag kl. 8.30-15.00
Sidst opdateret: 30. januar 2017

Farvers betydning ved branding

 

Første opfattelse af en virksomhed og deres brand, siges at være baseret på de farver og symboler, der bruges. Dette kan kobles på forskellige neuromarketing undersøgelser, der viser, at vi opfatter farver og symboler langt hurtigere end ord og tal. Det burde give en god indikator på, hvor vigtigt det er at tage de rette valg, når det kommer til din virksomheds farver.

Farver er en af de stærkeste værktøjer, når du vil signalere, hvad essensen af din virksomhed er. Det er derfor vigtigt, at du vælger de rette farver og fokuserer på sammenhængen mellem farvevalg og din virksomheds identitet.

Hvordan gør du dette?

Alle farver udstråler forskellige ting og som du kan se i grafikken herunder, skaber farver forskellige følelser i folk. Find derfor ud af, hvad din virksomhed vil udstråle. Er I en energisk sports bar eller en roligt yoga studie? I grafikken vil du kunne se de forskellige farver og hvad de symboliserer.

Ønsker du at læse mere om sammenhæng mellem branding og logo, fortsætter artiklen under grafikken. Der vil ligeledes være et kort afsnit om valg af farver i forhold til SEO.

Branding .farver

Sammenhængen mellem branding og logo

Mange forbinder branding med logo, hvilket i høj grad også hænger sammen. Det er dog vigtigt, at man ikke ser logoet for at være hele brandingen. Et logo er dit fundament for at brande din virksomhed. Det er et værktøj og den visuelle del af din virksomhed, som kunden skal huske.

Når du vælger farver for din virksomhed, skal du ikke kun have dit logo med i beslutningen. Du skal vælge de farver, der passer til alt fra hjemmeside, til logo og sociale medier. Når din virksomheds farver skal bruges til så mange forskellige ting, er det vigtigt, at du holder dig til enkelte farver, så det hele bliver koblet sammen af gennemgående farver.

Valg af farve i forhold til SEO på din hjemmeside

Der er lavet et hav af undersøgelser på, hvordan bestemte farver påvirker dine kunders adfærd på din hjemmeside. Dette indebærer både undersøgelser og statistikker, baseret på hjemmesiders egne eksperimenter og ligeledes på neuromarketing undersøgelser.

Der er ikke nogen tvivl om, at farver er en af de største faktorer i menneskers adfærd, specielt når der er tale om købsadfærd. Der er dog flere aspekter og meninger om farvebrug og hvordan de opfattes. Et godt eksempel på dette er en hjemmeside, der valgte at gøre deres CTA (call to action) knap rød fremfor grøn. Kort efter steg deres konverteringer markant og der gik ikke længe før at internettet blev fyldt med information om, at røde CTA knapper vil øge konverteringen.

Dette kan på sin vis også være korrekt. Det, der desværre ikke blev taget hensyn til, var konteksten. Hjemmesiden, der valgte at ændre farven på CTA knappen, fra grøn til rød, havde en hjemmeside bygget udelukkende på grønne farver. Da de skifter knappen til rød, skaber det en ekstrem kontrast, hvilket muligvis har været med til at skabe de høje konverteringer.

Vi anbefaler derfor, at I selv prøver jer frem og ser hvad der skaber de rigtige kontraster og den optimale konverteringsrate på jeres hjemmeside. Det skal naturligvis siges, at dette er meget sort på hvidt. Har andre haft rigtig gode resultater med små ændringer som dette, bør I klart prøve på jeres egen side, hvis I føler, der er chance for, at det gavner. Stol ikke blindt på andres eksperimenter og forsøg med farver, da der altid vil være en forskel på, hvad virksomheder ønsker at udstråle og hvordan deres hjemmeside er opbygget.