Kundeservice

38 41 03 00

Mandag-torsdag kl. 8.30-18.00
Fredag kl. 8.30-15.00
Webshop

Få styr på webshoppen

Teknologien og markedet har i dag åbnet op for gode muligheder, når det gælder iværksætteri og webshops. Det er derfor blevet muligt at drive en virksomhed uden omkostningerne til lokaler, personale og lager.

Det er forholdsvis nemt at starte en hjemmeside, og med en smule teknisk viden, er det faktisk også nemt at få tilknyttet en simpel webshop. Men der er langt fra dét at starte en hjemmeside med webshop, til rent faktisk at få succes med denne.

Strategien bag webshoppen skal være sammenhængende med den overordnede virksomhedsstrategi, hvilket kræver en grundig markedsundersøgelse og forståelse for egne kompetencer og idéer.

Valg af platform

Det første skridt man skal tage, når man vælger at starte en webshop, er at kigge på udvalget af platforme til ens hjemmeside. Man vælger typisk at benytte sig af et Content Management System, forkortet CMS. Dette system fungerer således, at man som administrator arbejder med en brugerflade, når man ønsker at oprette produkter og lignende på hjemmesiden, i modsætning til at skulle ændre direkte i koden.

Man skelner mellem valg af et open-source system og et lukket system. I et åbent system er det muligt at ændre i selve koden og kernefunktionerne, hvorimod et lukket system ikke giver ejeren mulighed for at se eller ændre koden. Der findes en stor mængde af guides og forslag til valg af CMS, men det er op til iværksætteren selv at finde den løsning, som passer bedst.

Webshop _tastDe åbne systemer er gratis, men kræver en masse arbejde, for at skabe netop den løsning, som lever op til virksomhedens behov og ønsker. Derimod koster de lukkede systemer ofte penge, og her har man ikke den store kontrol over udseende eller funktioner, bortset fra gennem betalte løsninger eller temaer, som tilknyttes det valgte system.

De mest populære CMS’er til webshop fokus er blandt andet Open Source systemet Wordpress med WooCommerce plugin, Magento, PrestaShop, Shopify og mange flere.

Infrastruktur

Som iværksætter gælder det nogen gange om, bare at komme i gang med det samme, men det kan dog altid anbefales, at man bruger lidt tid på at vælge de rette systemer, om enten det må gælde valg af CMS, regnskabsprogram osv. Det rette CMS kan være med til at spare tid, hvis man altså vælger et system, som er i stand til at kommunikere med de andre systemer, man ønsker at benytte, både på kort og lang sigt.

På kort sigt kan det måske virke besværligt og tidskrævende, men vi anbefaler, at man sørger for at både regnskabsstyring, kundestyring og lagerstyring er tilknyttet ens CMS, for dermed at slippe for at overføre data manuelt mellem de forskellige systemer.

Ved at have sin lagerstyringssystem integreret med webshoppen, sørger man for altid at holde oplysningerne opdateret. Dette er specielt nyttigt, hvis man har en fysisk butik med lagerbeholdning. Derved bliver ens lagerstatus opdateret hele tiden, så man undgår at sælge produkter online, som ikke længere er på lager, fordi man lige har langet det sidste produkt over disken i butikken. Det gælder selvfølgelig også modsat, så man undgår at sælge et produkt i butikken, som allerede er blevet reserveret af en kunde online.

Som nævnt ovenfor, er det også smart at CMS’et samarbejder med ens kundestyringssystem, også kaldet et CRM system. Et CRM system står for Customer Relationship Manager, og dækker over systemer, som håndterer kunder og deres data; dette kan for eksempel inkludere bopæl, alder og kontaktoplysninger. Men også andre data, som kunden har udvist interesse omkring, kan ligeledes inkluderes i et CRM system. 

Som nævnt kan man også med fordel integrere sin webshop med sit regnskabsprogram, eller ERP system, så man nemt får sine salgstal fra hjemmesiden overført. 

Webshop

Online synlighed

Når man opretter en hjemmeside, så er det vigtigt at forstå, at man blot er én side ud af mange hjemmesider online. At skabe opmærksomhed for sig selv online kræver derfor, at man dedikerer den nødvendige tid, men også at man har valgt et CMS, som er i stand til at blive søgemaskineoptimeret. Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO (Search Engine Optimization), fungere således, at man udarbejder det rette indhold i forhold til dét, som kunderne søger efter, men på en sådan måde, at det både er kunde- og søgemaskine-venlig.

Udover SEO, som består af at optimere sin hjemmeside for primært Google, kan man også vælge at benytte Google AdWords, hvilket betyder, at man betaler for at reklamere på bestemte søgeord. At arbejde med SEO og/eller Google AdWords er en videnskab i sig selv, og det kan derfor ofte betale sig, at lade andre udføre dette arbejde for virksomheden.

Udover at arbejde med søgemaskiner og betalte online reklamer, så er det nærmest forventet af alle virksomheder, at de benytter sig af sociale medier. De sociale medier, som for eksempel Facebook, er også en ganske fornuftig måde at gøre opmærksom på virksomheden. Facebook er i udgangspunktet gratis, men der er mange betalte funktioner, som kan være med til at hjælpe med markedsføringen, hvilket gøre det muligt at blive eksponeret til mulige kunder.

Overvejelser til det danske marked

Som det sidste inden man beslutter sig for sit CMS til webshoppen, skal man overveje mulighederne for betalingssystemer. I Danmark benyttes primært Dankortet, hvilket betyder, at man opfatter det som en selvfølge, at webshops i Danmark kan modtage dette.

For at kunne modtage betalingskort i en webshop, er det nødvendigt at have to moduler på plads. Alle som ønsker at modtage betaling med betalingskort, både online og fysisk, skal have en aftale med en såkaldt indløser. Indløsere står for at håndtere selve betalingen. I Danmark benytter man sig typisk af Nets (tidligere kaldt PBS) og af Teller (tidligere kaldt PBS International). Nets er til Dankort, mens Teller håndterer internationale kort som MasterCard, Visa med flere.

Webshop _tabletTeller-modulet, består af et plugin til webshops. Dette modul kaldes for en betalingsgateway, og står for at kryptere de indtastede data, samt at kommunikere mellem webshop og indløser. Der findes selvfølgelig flere betalingsmetoder som kan være relevante, for eksempel er PayPal populært for webshops som har internationalt fokus.

Når betalingssystemet er på plads, så kan det også være værd at overveje, hvordan man vælger at afsende de købte varer. Den valgte løsning afhænger i høj grad af hvordan man har valgt at indrette sin virksomhed. Hvis man ikke selv har plads til at have et lager, så kan man for eksempel vælge at benytte sig af et eksternt lokale.

PostNord er begyndt at tilbyde lokaler i nogle af deres logistikcentre. Lokalerne har trådløst internet, så man kan medbringe sin bærbar for at behandle webshoppens ordre. Når varerne er pakket, så er fordelen ved netop disse lokaler, at man blot kan sætte pakkerne på et aftalt sted, og så klarer PostNord resten. Det er selvfølgelig også muligt at virksomheden selv står for lagerstyring og sender pakkerne via for eksempel PostNord eller GLS.

Som en del af virksomhedens strategi er det vigtigt at vælge både betalingsløsning, lagerstyring og forsendelse af pakker, på en måde som kunderne forventer. For eksempel er det normalen at der er gratis fragt ved køb over et bestemt beløb og i tøjbranchen tilbyder mange gratis returnering. Vi anbefaler derfor altid at lave en grundig markedsundersøgelse og benytte denne som baggrund for valg af leveringspartner.