Få et godt tilbud på en ny kopimaskine
Modtag op til 4 tilbud på en kopimaskine
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
IVÆKST
TV2
Trendsonline
Få op til 4 tilbud her Kopimaskiner - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Forventet antal kopi pr. måned

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 19. december 2018

Hvorfor vælge en digital kopimaskine?

Går I med tanken om at anskaffe Jer en ny kopimaskine, men er I tvivl om hvilken det skal være, samt hvordan I finder den rigtige digitale kopimaskine? Man kan I dag få mange forskellige typer kopimaskiner, som kan dække ethvert behov. Det nyeste er digitale kopimaskiner, som har en yderst god kvalitet.

Digital vs. analog kopimaskine?

En digital kopimaskine er anderledes fra en analog kopimaskine, forskellen ses bl.a. på deres teknik. En analog kopimaskine bruger lamper, linser og spejle for at reflektere et billede. Dette er en gammel metode, som man har brugt i lang tid, men hvor man i dag godt kan se at kvaliteten ikke længere er tilfredsstillende. Dette har bl.a. resulteret i at der er flere producenter som stopper eller nedsætter produktionen af maskiner med denne teknik.

En digital kopimaskine bruger laserteknik, som i dag er en teknik der bliver brugt af alle producenter, som tilbyder laserprintere og kopimaskiner. Med laserteknik kan man få en kvalitets kopi af det kopierede dokument, en kopi, som kan være svært at skelne fra den oprindelige.

Udover teknikken er der også andre funktioner som gør en kopimaskine til en digital kopimaskine og som adskiller den fra en analog. Dette er selve digitaliseringen som adskiller dem og som giver den digital kopimaskine flere fordele, som virksomheder kan benytte sig af.

Læs mere: Software og Hardware i en kopimaskine

Hvilke fordele har en digital kopimaskine?

En digital kopimaskine, har udover dens laserteknik også andre funktioner, som en virksomhed nemt kan drage fordel af og som kan hjælpe dem med deres arbejde i hverdagen. De fleste digitale kopimaskiner er i dag ligesom multifunktionsmaskiner, hvor man udover at kopier også har mulighed for at printe, scanne og faxe.  

En digital kopimaskine har den fordel at den er digital. Dette vil sige at den har et digitalt hukommelseskort. Med et hukommelseskort er det muligt for medarbejderne at gemme vigtige dokumenter på kopimaskinen. Så når der fx er blevet kopieret eller scannet et dokument, kan dokumentet gemmes digitalt. Så næste gang dokumentet skal bruges behøver man ikke at gemme det fysisk, men man kan hente det på selve maskinen. Dette giver medarbejderne mulighed for at deles om dokumenter og mulighed for altid at få adgang til dem.

Hvis man har en trådløs digital kopimaskine kan man også udnytte flere fordele. For det første slipper medarbejderne for at stå i kø til at udskrive, hvis der er flere som ønsker at gøre dette på samme tid. Dette kan lade sig gøre, da man med en trådløs kopimaskine, kan udskrive direkte fra ens egen computer. Udover dette gør det digitale hukommelseskort det også muligt at sende sine scannede og kopierede dokumenter direkte til en mail. På den måde slipper man for at have mange løse fysiske papirer og man kan på den måde sende nyheder og dokumenter direkte til sine medarbejdere eller andre, eksternt i virksomheden.

Læs mere: 5 facts om printere

Er en digital kopimaskine dyr?   

En digital kopimaskine er forholdsvis billig at vedligeholde og anvende for virksomheden. Dette skyldes bl.a. at den type blæk, som bliver brugt, er drøj i brug og der kan laves mange kopier og udskrivninger på en blækpatron. Men når man skal ud og have en digital kopimaskine, er der et par ting som virksomheden skal tage stilling til først, før man kan finde en aktuel maskine.  

Det første er, hvor stor en kapacitet maskinen har og hvordan den kan opfylde virksomhedens behov, så det stemmer overens med det virksomheden bruger. For det andet skal man tage stilling til hvilke funktioner man ønsker at kopimaskinen har, skal den fx både kunne scanne og faxe, samt være trådløs. Det tredje man skal tage stilling til er at finde ud af hvilke papirstørrelser kopimaskinen skal rumme. Alle kopimaskiner kan udskrive i A4 format, men har virksomheden fx også brug for at udskrive i A3 papir, er det vigtigt at de finder en maskine som har mulighed for dette.

Når man har fået styr på dette ved man hvilken kopimaskine man går efter. En måde hvorpå en virksomhed kan få en aktuel maskine, men også til en god pris. Herfra kan det anbefales at man indhenter tilbud fra flere sælgere. Man vil på den måde få et overblik over hvilke  kopimaskiner der er aktuelle, samt til hvilken pris. Dette giver også virksomheden mulighed for at forhandle med sælgerne og på den måde opnå den bedste pris.