Søger du en professionel Webløsning?
Få op til 4 gode tilbud på webløsninger her
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Webløsning - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Har I allerede en hjemmeside?

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 01. februar 2018

Søgemaskineoptimering af hjemmesider

Det er efterhånden essentielt for virksomheder at have deres egen hjemmeside, da det er deres ansigt udadtil. Da mange kunder primært gennemsøger markedet efter varer og services online før et eventuelt køb, er virksomhedernes hjemmesider ofte det første bekendtskab, en potentiel kunde stifter med virksomheden.

Det er da også de færreste virksomheder nu til dags, som står uden en hjemmeside, men er det egentligt nok blot at have en? Er en hjemmeside en passiv størrelse eller skal den passes og plejes for at give det ønskede afkast? Om end dette er et ledende spørgsmål, er det ikke lige åbenlyst for alle.

Forestil dig følgende scenarie: En stor og kapitalstærk virksomhed hyrer en ekstern freelance-programmør til at lave en velfungerende og moderne hjemmeside. Denne programmør får et overdådigt budget til sin disposition, og han programmerer en lækker hjemmeside. Virksomheden undrer sig dog, da der efter en måneds tid kun har været beskedne henvendelser på hjemmesiden. Hvad kan dette mon skyldes?

Google _keyboard

Hjemmesider og søgemaskineoptimering

Det er ikke tilstrækkeligt at have en hjemmeside, hvis den ikke kan findes på de forskellige søgemaskiner, da den primære trafik på mange websider kommer herfra. Det er derfor væsentligt, at den pågældende hjemmeside er optimeret til disse søgemaskiner – især Google, som er den største. Det er i denne sammenhæng, at søgemaskineoptimering kommer på banen.

Søgemaskineoptimering er en disciplin, som ultimativt går ud på at få en given hjemmeside til at rangere (også kaldet ”at ranke”) som nummer ét på nogle udvalgte søgeord. Det er dog ikke i alle tilfælde muligt at få en hjemmeside til at rangere øverst. Fremgangsmåden hvorpå man ranker, vil vi komme ind på lidt senere i artiklen.

Som eksempel kan nævnes en AUDI-bilforhandler. De fleste bilforhandlere vælger at fokusere på salg af enten et enkelt bilmærke eller et lille udvalg af bilmærker for at differentiere sig fra konkurrenterne. Det gælder for denne bilforhandler at ranke på et søgeord, som vedkommende har en chance for at dominere.

Sådan fungerer søgemaskineoptimering af en hjemmeside

Hvis ovenstående bilforhandler vælger at ranke på søgeordet ”biler”, vil vedkommendes hjemmeside næppe skille sig ud, da det er et generisk søgeord, som favner alt for bredt. Det betyder selvsagt, at der er mange hjemmesider, som konkurrerer om at ranke på det søgeord.

Faktisk vil alle hjemmesider indeholdende søgeordet konkurrere om den gyldne førsteplads. Derfor handler det om at finde et søgeord, man kan dominere. For denne AUDI-bilforhandler vil det være nærliggende at ranke på søgeordet ”Audi” samt ord relateret hertil.

Når søgeordene er udvalgt, er det muligt at implementere søgemaskineoptimeringen. Dette gøres ved at skrive teksten på hjemmesiden på en sådan måde, at søgeordene indgår et vis antal gange i teksten. Derudover er det effektivt at linke internt på hjemmesiden, hvor det findes passende.

Sådan måles succesen af søgemaskineoptimering

Der findes diverse værktøjer til at måle, hvor effektiv optimeringen har været. Et effektivt og meget brugt værktøj er Google Analytics, hvor man bl.a. kan se udviklingen i trafik på siden. Et relateret værktøj er Keyword Planner, hvor man kan få informationer om, hvor mange gange der er blevet søgt på et givent søgeord.

Endnu vigtigere end trafikken er den såkaldte konverteringsrate, som fortæller, hvor stor en andel af sidens besøgende, som ”konverterer”. En konvertering defineres individuelt for hver hjemmeside, da det afhænger af dens formål.

En hjemmeside for en bilforhandler vil typisk have en kontaktformular, hvor potentielle kunder kan bestille en prøvetur og/eller bestille et skræddersyet tilbud på finansiering af en bil. I dette tilfælde vil en henvendelse tælle for en konvertering.

Trænger din side til en finpudsning? Få her op til 4 tilbud på en hjemmeside.