Regler for internethandel

Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Webløsning - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Har I allerede en webløsning?

Det tager under et minut!

Læs mere om regler for internethandel

Det kræver i dag ikke meget før, at du kan få lavet en webshop løsning til din forretning. Hvis du selv ejer ekspertisen kan du gå i gang med at udvikle en webshop i en af de mange gratis CMS systemer som findes på markedet. Ellers kan du få et webbureau til at hjælpe dig på vej. Ligegyldigt hvad du gør, er der dog nogle regler du skal være opmærksom på, når du stiller en webshop til rådighed for dine kunder og begiver dig ud i internethandel. Der er regler om oplysningspligt, fortrydelsesret, returnering og meget mere. Du kan læse mere om det lige her. 

Nye regler trådte i kraft i 2014 for internethandel

I 2014 trådte der nye regler i kraft for internethandel, som ændrede i forbrugeraftale samt købeloven. Du kan her se nogle af de væsentligste ændringer som er sket. Der er bl.a. kommet væsentlige ændringer i webshoppens oplysningspligten. Du skal fremfor derfor bl.a. informere om:

Oplysningspligt ved internethandel

  • Dine varers egenskaber skal beskrives i fuldt omfang, så der ikke er tvivl om hvilken vare, ydelsen eller solgte teknik som sælges. 
  • Du skal udførligt beskrives alt omkring fortrydelsesret, købs- og salgsbetingelser, betaling for fragt, fragt ved returnering, tidsfrister og procedurer. Det gælder både brugte og ubrugte varer. Samtidig skal det fremgå hvad der kan returneres og hvad er ikke kan, og til hvilken pris varen tages retur, hvis den er blevet brugt. Mangler der eks. oplysninger om omkostninger ved fortrydelse, herunder betaling af returfragt, så hænger virksomheden selv på disse udgifter. 
  • Du skal oplyse alt omkring købelovens rettigheder ved fejl og mangler inklusiv reklamationsret, så kunden er helt klar over sine rettigheder. 
  • Det skal beskrives hvad kunden kan gøre, hvis der opstår uenighed eller tvist. Dvs. hvordan og hvor kunden kan klage og evt. anke en afgørelse henne. 
  • Kunden skal fuldt informeres om hvornår der indgås en aftale om køb og dermed forpligter sig til at betale.
  • Det skal fremgå tydeligt af hjemmesiden hvilket navn virksomheden har, dets CVR-nr og adresse, tlf. og e-mail adresse på kontaktperson(er) så det er muligt at kommunikere med den erhvervsdrivende, samt at der skal fremgå en beskrivelse af hvad du og din forretning sælger af ydelser/varer - inkl. priser, skatter og afgifter. 

Ud over oplysningspligten, så er reglerne for fortrydelses- og returneringsretten også blevet udvidet. Bl.a. med det følgende:

Fortrydelses- og returneringsret ved internethandel

  • Fortrydelsesfristen vil i aftaler, hvor sælger ikke har oplyst kunden om fortrydelsesretten, blive forlænget fra 3 måneder til 12 måneder. Det vil med andre ord sige, at bliver kunden ikke informeret om de rettigheder han/hun har, så har kunden ret til 12 måneders fortrydelsesret.
  • Den erhvervsdriven er som udgangspunkt forpligtet til at tage brugte varer retur til gengæld for en kompensation, der svarer til værdiforringelsen af produktet. Det bør oplyses hvordan en eventuel værdiforringelse af varen udregnes, samt hvad der betragtes som ikke returnerbare varer. 
  • Tilbagebetaling af returnerede varer skal ske senest 14 dage efter, at der er modtaget dokumentation om at kunden beslutning om fortrydelse samt varens returnering - også selvom varen ikke er modtaget. Det er kundens pligt at informere om fortrydelsen, og det er i den forbindelse webshoppens pligt at sørge for at der findes en formular tilgængelig til information om fortrydelsen.

De nye regler går i bund og grund blot ud på, at informere kunden i langt højere grad, så de ikke er i tvivl om deres rettigheder og hvad der købes på webshoppen. 

Få et tilbud på en webshop

Skulle du have behov for hjælp til at udvikle en webshop, så kan vi her på Ekspertvalg.dk sætte dig i kontakt med relevante leverandører af webshops. Det er helt gratis og uforpligtende for dig, at tage imod denne hjælp. Alt du skal gøre, er blot at udfylde vores kontaktformular i højre side, og du herefter modtage op til 4 tilbud som du kan vurdere og sammenligne med hinanden. Vi samarbejder udelukkende med leverandører, der lever op til de kvalitetskrav, som vi mener der er, når en god webshop skal opbygges.