Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Kassesystemer - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører

Hvor skal kassesystemet installeres?

1/9
Spar tid
Spar tid

Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører

Spar penge
Spar penge

Spar penge ved at sammenligne tilbud og vælg det bedste

Gratis og uforpligtende
Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 15. juli 2021

Guide til start af restaurant

På ekspertvalg.dk kan du indhente tilbud på en lang række udstyr til din nye restaurant. I vores guide finder du den vigtigste information omkring det, at skulle starte en restaurant. På listen herunder kan du se, hvad vi kan hjælpe dig med, at indhente tilbud på:

Før du starter restaurant er der mange overvejelser, som du bør gøre sig. Derfor har vi lavet denne guide, der tager dig igennem de vigtigtste overvejelser, når du skal starte din nye restaurant. Læs bl.a. andet om reglerne omkring fødevarer, finansiering, drift og meget andet. Du kan desuden læse vores populære guide til iværksættere med råd og vejledning omkring det at skulle etablere og drive virksomhed.

Herunder finder du vores guide til start af restaurant:

Er det en god ide at starte en restaurant?

På trods af der hvert år etableres 2.000-2.500 nye virksomheder i restaurationsbranchen, så ligger antallet af restauranter mere eller mindre konstant på cirka 13.500. Dette skyldes at et tilsvarende antal af restauranter lukker ned hvert år. Langt de fleste restaurantafviklinger sker gennem ejerskifte, og det er således omkring hver femte restaurant, der skifter ejer i løbet af et år.

Selvom at antallet af restauranter er temmelig konstant i Danmark, bør ikke afskrække dig fra, at starte en restaurant. Flere og flere spiser ude, og den gennemsnitlige dansker spiser ude 55 gange om året. Dette skyldes især ændringer i demografi og livsstil. Vi har som mennesker mere og mere travlt i vores hverdag, og mange har derfor hverken tid/lyst til, at stå ved kødgryderne og lave mad efter en lang dag på arbejdet. Har man derfor den rigtige ide, og er man grundig forberedt, så er der altid plads til en restaurant til på markedet.

Der er dog ingen garantier i restaurationsbranchen, og selv de mest succesfulde restauratører vil fortælle dig, at det bestemt ikke er en “bliv rig hurtigt” industri, men derimod mere en “arbejd hårdt og tjen til hverdagen” industri. Rigtig mange restauranter fejler rent faktisk inden for det første år, hvilket ofte skyldes dårlig forberedelse. Dette betyder dog ikke, at din restaurant behøver at være en meget kompleks forretning, tværtimod. Desto mere strømlinet du kan gøre din forretning, desto større chance er der for at du får succes. Restaurationsbranchen er rent faktisk en simpel branche, som folk gør kompliceret. Som regel vil formularen til en succesfuld restaurant være; kvalitetsmad, god service og dygtige medarbejdere. 

1. Hvilken type af restaurant ønsker du at starte?

Hvilket madkoncept

Hvilket madkoncept du skal have, er det første du bør overveje når du vil åbne en restaurant. Skal det være en familierestaurant, en form restaurant der serverer fransk cuisine eller en quick-service etnisk restaurant? Har man et madkoncept, så vil ens potentielle kunder have en ide om, hvad de kan forvente af din restaurant. At bestemme sig for et madkoncept fra starten, vil også hjælpe dig til, at strukturere og organisere andre aspekter af din virksomhed.

  • Nogle potentielle madkoncepter inkludere: seafood, steakhouse, familierestaurant, casual dining restaurant, etnisk restaurant, pizzeria, sandwich shop, kaffebar, bager m.m.
  • Når du har fastlagt dit madkoncept, så kan du begynde at bygge menuen sammen. Du behøver ikke at bekymre dig om priser og eksakte menuer til at starte med. Det vigtige er at få en fornemmelse af, hvordan din menu bedst kan reflektere dit madkoncept. Nogle ting som man bør overvejer når man planlægger sin menu er: hvad tilbyder potentielle konkurrenter, hvor vil man købe de nødvendige råvarer, om det kræver noget specielt udstyr at præparere nogle ting på menuen samt om det bliver nødvendigt at personalet besidder nogle særlige egenskaber.

Stemningen eller atmosfæren i restauranten er en anden vigtig faktor som relatere sig til madkonceptet. Der er mange forskellige faktorer der bidrager til den stemning som er i en restaurant såsom, møbleringen, belysningen, tjenernes beklædning og klientellet. At have en ide om den stemning som du ønsker i restauranten er vigtig, da det vil kunne guide dig når der skal tages beslutninger. Du bør derfor altid have et billede i hovedet af, hvad det er du ønsker at opnå. Dit madkoncept, målgruppe og lokation, spiller desuden en rolle når du skal bestemme dig for i hvilken kategori din restaurant skal være i. Der er 3 primære kategorier: fast-food, middelklasse og øvre klasse. Det er vigtigt at bestemme sig for hvilken kategori din restaurant passer ind i, da dette vil have indflydelse på beslutninger angående f.eks. krav til personale og prissætningen.

  • Fast-food restauranter er kendetegnet ved relativt lave priser og hurtige service. Eksempler på disse er burger restauranter, pizzeriaer og etnisk mad.
  • Middelklasse restauranter befinder sig i den midterste del af spektret, mellem fast-food og øvre klasse restauranter. De tilbyder fuld service og menuer hvor man får en del for pengene. Nogle middelklasse restauranter inkludere buffet og salatbar
  • Fornemme restauranter sætte en ære i, at tilbyde fremragende mad og service af høj kvalitet. Disse restauranter er de mest “fancy”, og tilbyder mad af den bedste kvalitet og til de højeste priser.

2. Start med en god forretningsplan

God forretningsplan

Den mest kritiske element når man skal starte en restaurant, er at få skrevet en ordentlig forretningsplan. 80 % af hvad, der vil gøre en restaurant success eller ej, vil finde sted før man overhovedet åbner restauranten. En god forretningsplan bør indeholde:

  • En klar definition af dit koncept
  • En beskrivelse af dit marked
  • Din menu og priser
  • Detaljeret finansiel information hvilket inkludere informationer startkapital (beløb og kilder) og dine indtægts- og omkostningsprognose på langt sigt
  • En markedsføringsplan
  • En detaljeret plan for hvordan du vil ansætte og træne dine ansatte, samt skitsere eventuelle planer om hvordan man vil fastholde medarbejderne.
  • Du bør også inkludere en sektion hvori du beskriver hvordan du har tænkt dig at håndtere det daglige pres som restauratør. Desuden bør du inkludere en exit-strategi i din forretningsplan

3. Hvad koster det at starte en restaurant, og hvordan finansiere man det?

Finansieringsplan

Hvor stor en kapital du skal bruge for at kunne starte, afhænger meget af hvilken type af restaurant du skal starte, hvor meget udstyr du skal bruge, om du køber nyt eller brugt, dit inventar, markedsføring, og den nødvendige driftskapital (det kontantbeløb der er behov for, for at kunne holde forretningen kørende, indtil der begynder at blive tjent penge).

Uanset hvor meget du har brug for, så er det helt sikkert nødvendigt, at have nogle kontanter før man kan starte sin restaurant. Her er nogle forslag til hvordan du kan rejse penge til dit etableringsbudget:

  • Dine egne ressourcer – Lav en grundig undersøgelse af dine aktiver. Folk har generelt flere aktiver end de egentlig er klar over. Disse aktiver kan inkludere opsparingskonto, pensionskonto, værdi i fast ejendom, køretøjer og andre investeringer. Du kan vælge at sælge dine aktiver eller bruge dine aktiver som sikkerhed for et lån.
  • Familie og venner – Det næste logiske skridt efter at have samlet sine egne ressourcer, ville være at gå til venner og familie, som tror på dig og vil hjælpe dig med at få success. Man skal dog være sikker med sådanne arrangementer. Ligegyldig hvor tæt du er på personen, skal du altid præsentere dig selv professionelt, få alt på skrift, og være sikker på at personen som du henvender dig til, rent faktisk har råd til at tage risikoen ved, at investere i din forretning.
  • Partnere – Du kan også lede efter personer som er interesserede i, at samarbejde med dig. Du kan vælge en partner som har finansielle ressourcer til rådighed, og vil arbejde sammen med dig side om side i din nye forretning. Det kan også være du finder en, som har pengene til at investere, men som ikke ønsker at være med til noget decideret arbejde i forretningen. Lav altid en skriftlig partnerskabsaftale, der klart definerer jeres respektive ansvar og forpligtelser. Og vælg dine partnere med omhu – især hvis det angår et familiemedlem.

4. Hvor ønsker du at placere restauranten?

Lokation

Alt efter hvor mange penge du skal investere i din restaurant, og hvilken type af restaurant du skal åbne, vil prisen på lokaler variere meget. Her er nogle faktorer som du bør overveje, når du skal beslutte dig for placering:

  • Forventet salgsvolumen – Hvordan vil placeringen bidrage til salgsvolumen?
  • Tilgængelighed til potentielle kunder – Overvej hvor nemt det er for kunderne, at komme ind i din restaurant. Hvis du satser på, at mange fodgængere vil besøge din restaurant, så skal du overveje om andre nærliggende forretninger vil generere disse fodgængere.
  • Hvor meget leje din forretning er i stand til at betale – Hvis du har lavet en oversigt over forventet salg og profit for din restaurants første år, vil du have en ide om hvor høj omsætning du kan forvente at skabe. Denne information kan du benytte, når du skal beslutte dig for hvor høj en leje du har råd til at betale.
  • Trafiktæthed – Med omhyggelig undersøgelse kan man give et bud på det forventelige salgspotentiale for hver fodgænger der passerer en given placering. Det er især to faktorer der er vigtige i denne analyse: det totale antal af fodgængere under åbningstiden og hvor stor en procentdel af disse, som med sandsynlighed vil benytte sig af din restaurant.
  • Nærliggende forretninger – Nærliggende forretninger kan påvirke din restaurant både positivt og negativt.
  • Vilkårene i lejekontrakten – Vær helt sikker på at du forstår alle detaljerne i lejekontrakten. En facilitet som ellers virker som et fremragende match, kan uacceptable lejevilkår.
  • Fremtidig udvikling – Du bør tjekke om der er planlagt fremtidig udvikling i området. Dette kan inkludere opførelse af bygninger eller veje som kan påvirke din forretning.

5. Layout af restauranten

Layout

Layout og design er vigtige faktorer i din restaurants succes. Du skal overveje størrelsen og layoutet af spiseområdet, køkkenet, opbevaring og kontor. Normalt vil en restaurant have besat 40-60 procent af arealet til spiseområde, cirka 30 procent til køkkenet, og resten til opbevaring og kontorlokale.

  • Spiseområde – Det er her pengene bliver tjent, så det handler om ikke at skære hjørner, når man designer spiseområdet. En god ide er at besøge andre restauranter i området, og analysere deres indretning. Observer gæsterne, og se om de reagerer positivt på indretningen. Noter hvad der virker godt og hvad der ikke virker. Dit design af spiseområdet vil langt hen ad vejen være afhængig af, hvilket koncept din restaurant skal have.
  • Produktionsområde – Alt for ofte er produktionsområdet i en restaurant designet så det ikke fungere effektivt. Resultatet af dette er et dårligt organiseret køkken hvilket også påvirker servicen negativt. Du skal have din menu i tankerne, når du bestemmer dig for hvert element der skal placeres i produktionsområdet. Du skal have plads til modtagelse, opbevaring, tilberedning af mad, opvaskning, affald, medarbejder faciliteter, og et kontorareal hvor man kan udføre de daglige ledelsesopgaver.

Arrangerer dit produktionsområde, så alting kun er få skridt væk fra kokken. Desuden skal du sørge for, at der er plads til to eller flere kokke kan arbejde side om side i løbet af de travleste timer.

6. Ansæt de rigtige medarbejdere

Medarbejdere

Et veluddannet og professionelt personale er essentielt for enhver restauratør i jagten på succes.

  • Kokke – En restaurant er selvfølgelig ikke noget uden god mad. Dygtige kokke bør derfor være en topprioritet. Afhængig af størrelsen på restauranten, vil du sandsynligvis have brug for mindst 3 kokke, hvoraf den ene vil være på deltid. Når man ansætter kokke bør man være opmærksom på at de, udover at kunne lave velsmagende mad, er konsistente og har opmærksomhed for detaljerne.
  • Tjenere – Tjenerne er dem der vil have mest interaktion med dine kunder. De er derfor nødt til at være venlige og dygtige folk, der kan multitaske og kunne arbejde godt under pres. Du bliver nødt til at uddanne nyere tjenere, uanset tidligere erfaring, for at de kan afspejle serveringen som man ønsker i sin restaurant.

Hvor mange ansatte du skal have, afhænger af hvor mange gæster der skal være plads til i den restaurant samt hvor mange ansatte og deres lønsats budgettet kan holde til.

7. Love og tilladelser man skal være opmærksom på

Love og regler

Der er en række forskellige love og tilladelser, som man skal overholde som restauratør.

  • Importerer du vin, spiritus eller tobak fra udlandet, skal du betale punktafgifter.
  • Hvis du serverer mad og drikkevarer skal der et næringsbrev til. Det udstedes i reglen af det lokale politi. Du kan ikke starte virksomheden før lokalerne er godkendt.
  • Din virksomhed skal optages i næringsbasen. Næringsbasen skal sørge for at holde folk, som gentagne gange overtræder lovgivningen for fødevarer, væk fra branchen. Se mere på www.naeringsbasen.dk.
  • Indehavere af virksomheder med fødevarer skal enten have en relevant erhvervsuddannelse, eller erfaring, eller bestå næringsprøven. Den tilbydes rundt omkring i landet og koster 600 kr.
  • Hvis du serverer øl, vin og spiritus skal der søges alkoholbevilling. Det sker gennem det lokale politi.
  • Man kan risikere et afslag fordi politikerne ikke vil have flere restauranter i et område. For at få bevilling skal du indlevere budgetter og planer for din kommende virksomhed, og du skal findes kvalificeret til at drive en sådan virksomhed.
  • Du skal anmelde din virksomheds aktiviteter til fødevareregionen og søge om tilladelse og godkendelse – www.fvs.dk.
  • Myndighederne kommer herefter på anmeldte og uanmeldte besøg med jævne mellemrum. De ser især på hygiejne og opbevaringsforhold og udsteder forskellige “smileys” alt efter forholdene. ? gennemfør hver dag systematisk egenkontrol.
  • Man er forpligtet til at forsikre sine ansatte mod ulykker, arbejdsskader og sygdom.

8. Markedsføring af restauranten

Markedsføring
  • Den bedste markedsføring i restaurationsbranchen er word-of-mouth markedsføring. Fundamentet for markedsføringen af restauranten bør derfor være at give kunderne en fantastisk madoplevelse, så de anbefale restauranten og selv komme igen. De sociale medier er den moderne form for word-of-mouth, så de kan være essentielle at benytte sig af.
  • Kend din målgruppe! Du skal have en klar definition af hvem din målgruppe er
  • Du skal have en klar besked igennem dine menuer, skilte, annoncer osv. om hvad din restaurant tilbyder
  • God markedsføring kan være en katalysator til succes som restaurantejer, men det er ikke en gratis investering. Mange restauratører vælger derfor at optage et erhvervslån der giver den økonomiske fleksibilitet, som det kan kræve at foretage disse investeringer.
Så nemt er det
1
Bestil tilbud
Udfyld formularen med dine krav og behov til produktet.
2
Match
Vi matcher din henvendelse med relevante leverandører.
3
Modtag tilbud
Du modtager op til fire tilbud, tilpasset dine krav.
Bliv samarbejdspartner
Vi prøver altid at forbinde vores kunder med de bedste leverandører i branchen. Er du en af dem?