Få en hjemmeside til den bedste pris
Sammenlign gratis op til 4 gode tilbud
Spar tid

Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører.

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører.

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser.

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Webløsning - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Har I allerede en hjemmeside?

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 26. november 2019

Alt du skal vide om hjemmeside i 2019

Din fulde guide til en ny hjemmeside

Det er vigtigt at have en opdateret hjemmeside, da den fungerer som virksomhedens professionelle billede udadtil. Ekspertvalg.dk sammenligner priser på hjemmesider og sørger for, at din virksomhed finder den helt rette samarbejdspartner. Længere nede på siden kan du finde priseksempler, så du kan se, hvad din nye side vil koste - og komme godt i gang med dit nye website.

Konkurrencen online er høj, og afspejler dit website ikke professionalisme og struktur, kan du hurtigt miste potentielle kunders interesse. Her på siden kan du læse mere om de overvejelser, du bør gøre dig, inden du investerer i et nyt website til din virksomhed. Vi gennemgår, hvordan du vælger, hvem der skal udarbejde din hjemmeside. Du får også overblik over valg af CMS (Content Management System), og du kan også finde den rette løsning på en hjemmeside med webshop

Hvad er prisen på en hjemmeside?

Prisen på en hjemmeside kan ligge ca. mellem 5.000 kr. og 50.000 kr. afhængigt af, hvad du skal bruge. Prisen afhænger ligesom alle andre produkter også af kvaliteten. Der findes mange forskellige hjemmesideløsninger, og derfor er det vigtigt at specificere dine behov. Hvad det vil koste dig, kommer derfor an på, hvilken type du vil købe.

Hjemmeside priser
Type Formål Virksomhedens størrelse Pris
Billig hjemmeside Vælger du denne, er det begrænset, hvor meget du kan få lavet. Denne løsning egner sig bedst til start-ups og blogs. 0-9 ansatte 5.000 kr.
Professionel hjemmeside Med denne løsning får du en løsning med flere funktioner og større mulighed for at sætte præg på designet. Prisen er dog stadig lav. 0-50 ansatte 5.000-10.000 kr.
Hjemmeside med webshop Denne type egner sig til mindre virksomheder, der sælger varer. Du får de basale redskaber, der skal til for at have en onlinebutik. 0-50 ansatte Fra 10.000 kr.
Skræddersyet hjemmeside med webshop Har du en større virksomhed, er dette som minimum løsningen. Her får du indflydelse på design og funktioner samt en webshop, der kan håndtere mange kunder. 50-250 ansatte Fra 25.000 kr.

Tallene herover er vejledende. Det er muligt, at du vil få tilbudt andre priser end de ovennævnte.

Bestil tilbud på hjemmeside Det tager under 1 minut.

Hvad afgør prisen på din hjemmeside?

Prisen bliver afgjort af hjemmesidens kompleksitet og stabilitet. Hjemmesider, der kræver, at en programmør bruger mange timer på at kode og rette, koster naturligvis mere end hjemmesider, der blot skal laves ud fra skabeloner. 

Vælger du og din virksomhed en billig hjemmeside, skal du regne med, at der kan være visse risici forbundet. Eksempelvis kan du ende med at få et domæne på en server, der bryder sammen i tide og utide. Derudover kan du også risikere, at du får lavet en side i et system, der ikke understøtter de funktioner, der er vigtige for din virksomhed.

Ofte kan det i sidste ende blive en del dyrere at skulle flytte og optimere hele siden på et senere tidspunkt. Hvor mange penge, der skal investeres i en stabil og velprogrammeret hjemmeside, kommer derfor an på, hvad I skal bruge den til. Mangler din virksomhed hjælp til finansieringen af en hjemmeside, kan det være en mulighed at tage et lån som privatperson eller et erhvervslån.

tilbud på hjemmeside gennem ekspertvalg.dk i 6 trin

Vi anbefaler, at du bestiller mere end ét tilbud på en ny hjemmeside eller et nyt hjemmeside design. Du kan hos Ekspertvalg.dk modtage op til 4 tilbud fra vores samarbejdspartnere - gratis og uforpligtende.

Dette bør du overveje inden køb af hjemmeside

Inden køb af hjemmeside bør du overveje, hvad siden skal bruges til, og hvordan du har tænkt dig at bruge den. Årsagen er, at en side kan være en dyr og tidskrævende investering. Det er derfor afgørende, at du vælger den rette løsning første gang.

Hvis det er første gang, du skal investere i en professionel løsning, kender du måske ikke til de forskellige valg, der skal tages, og de muligheder der skal overvejes. 

Hvad du har brug for, afhænger naturligvis af den branche, du og din virksomhed er i, og er du i tvivl, kan du altid spørge en professionel til råds. 

Du kan herunder se, hvad du bør overveje inden køb af hjemmeside.

Et af de store spørgsmål er, om siden skal laves på en skabelon eller skræddersyes fra bunden. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.

Vælger du, at programmøren skal lave det hele fra bunden, kan du få det, præcis som du vil have det. Dette kan være en stor fordel, hvis du vil have flere funktioner og vil kunne brande virksomheden. Det kan derimod være en lidt større investering end en skabelonhjemmeside.

En skabelonløsning er hurtigere at lave og en mindre investering. Det giver dog en række begrænsninger for, hvad der er muligt. Begrænsningerne kan bestå i, at du primært kun kan ændre farver, billeder og tekst. Du kan ikke ændre på de forskellige moduler, hjemmesiden er bygget op med.

Mange webbureauer og freelanceprogrammører kan tilbyde dig en fuld SEO- og AdWords-pakke, der giver dig en god start. Husk at sikre dig, at din side bliver SEO-venlig, så den ikke blot er optimeret, når den er færdiglavet, men ligeledes vil være nem at arbejde med fremover.

Har du brug for ekstra funktioner? Hvis du har en servicevirksomhed, hvor folk skal have mulighed for at booke tider online, skal du gøre programmøren opmærksom på dette. At have et online bookingsystem på din hjemmeside kan spare dig for en masse administrativt arbejde.

Responsivt design betyder, at din hjemmeside retter sig efter, hvilken enhed folk sidder med. Hvis man eksempelvis besøger din hjemmeside på en mobiltelefon, skal hjemmesiden rette sig ind, i forhold til hvis man besøger siden fra en computer. 

Overvej, om du ønsker, at din hjemmeside skal være opsat i Google Analytics. Det vil give dig en række muligheder for at måle på eksempelvis konverteringer og overvåge på dine besøgendes adfærd på hjemmesiden.

Der findes forskellige plugins til integration af de sociale medier. Det kan enten være, at du ønsker, at brugeren skal kunne logge på med sin Facebook-konto, eller du ønsker at få vist dine nyeste blogposts i siden af hjemmesiden som en form for newsfeed. Dette skal du være afklaret med, så programmøren kan sætte det hele ind fra starten, da det vil gøre processen lettere og hurtigere for begge parter.

Har du brug for grafisk design? Ønsker du at få udarbejdet logo eller andet grafisk materiale, er det en god idé at tjekke, om den leverandør du har valgt, kan lave dette.

Har du valgt det rette TLD - Top Level Domain (.dk, .net, .com,)? Dette kan have betydning for SEO og ligeledes have betydning, hvis du ønsker at gå live internationalt senere hen. 

Skal du købe eller lave din egen hjemmeside?

  • Du skal købe din hjemmeside, hvis du føler dig tryg ved dette.
  • Du kan lave din hjemmeside, hvis du har erfaringen og tiden.

Det er naturligvis nemmest at lave siden selv, hvis den er en informationsside eller en personlig blog. Har du brug for yderligere funktioner, som fx en webshop, kampagner eller interaktive elementer, bliver det mere kompliceret.

De forskellige hjemmesidesystemer tilbyder en lang række skabeloner. CMS-hjemmesider, der er Open Source, kan i den forbindelse hjælpe dig og din virksomhed, så du ikke skal opbygge hjemmesiden helt fra bunden.

Det er derfor en god idé at overveje grundigt, om du har kompetencerne og tiden til at lave din egen hjemmeside fra bunden, eller om du skal søge professionel hjælp, hvor du også får den nødvendige rådgivning og know-how.

Fordele ved at købe hjemmeside og lave selv
Få lavet din hjemmeside Lav din egen hjemmeside
  • Professionel rådgivning og kendskab til muligheder og funktioner
  • Hurtig og sikker programmering
  • Mulighed for tilføjelser som webshop
  • Professionelt design og grafiske løsninger
  • Skræddersyet til dine behov
  • Tidsbesparende.
  • Du kan spare udgifterne til en programmør.
  • Du kan opnå gode kompetencer indenfor webdesign og programmering.
  • Du er fleksibel, når du selv kan ændre og optimere din hjemmeside.

 

Hvilket Content Management System skal jeg vælge?

Du skal vælge det Content Management System, der matcher din hjemmesides formål. En del af processen er, at du skal finde ud af, hvilket hjemmesidesystem du vil bruge. CMS betyder Content Management System og er en software, der bruges til at styre og lægge indhold ud på en hjemmeside.

Der findes udbydere af CMS, der specialiserer sig indenfor forskellige områder og andre, der er blot dækker de generelle behov. Her får du en oversigt over nogle af de mest populære Content Management Systems.

Eksempler på hjemmesidesystemer
Content Management System Kendetegn ved systemet
Wordpress Logo WordPress Wordpress er det mest brugte CMS i verden. WordPress er Open Source og kan bruges til stort set alle typer hjemmesider.
Joomla LogoJoomla Joomla er appellerende til virksomhedsejere på grund brugervenligheden og de mange muligheder, som systemet tilbyder.
Drupal LogoDrupal Et af kendetegnene ved Drupal er, at det er innovativt og følger trends. Drupal er alsidigt og bruges oftest til blogs og e-handel.
Umbraco LogoUmbraco Umbraco er udviklet i Danmark og henvender sig til brugere, der er vant til at bruge Microsoft Office. Som system er Umbraco pålideligt og stabilt.

Når du sættes i kontakt med en hjemmesideleverandør, vil du få hjælp til at vælge det rette CMS, der passer til netop dig og din virksomhed. Har du i forvejen en præference, kan du oplyse dette, når du sættes i kontakt med en leverandør. Så kan I sammen finde ud af, om det er WordPress, Joomla, Drupal eller Umbraco, der passer bedst til jer.

Hjemmesideleverandører

Der findes flere forskellige hjemmesideleverandører, og der kan være stor forskel på, om du vælger den ene eller den anden løsning. Du kan eksempelvis ansætte en freelancer, et webbureau eller en IT-virksomhed, der programmerer, til at udarbejde hjemmesiden til din virksomhed.

  • Vælger du at ansætte en freelancer, får du oftest en person med stor erfaring og ekspertise indenfor programmering og grafik. Du kan dog også risikere at ende med en freelancer, der blot gør det på hobbyniveau. Undersøg derfor altid referencer.
  • Et webbureau har ofte en grafisk designer og flere programmører til at dække alle de processer, der er forbundet med at lave en ny hjemmeside. Ligesom med freelancere kan der være både dårlige og god bureauer. Det derfor en god idé, at du altid tjekker, hvad de har lavet før.
  • IT-virksomheder er som regel rigtig gode til at lave komplekse systemer og er derfor en god løsning, hvis du har behov for en hjemmeside med mange forskellige funktioner. Specielt hvis de forskellige funktioner skal være tilkoblet andre interne systemer.

Hjemmeside med webshop

En webshop er en platform, som virksomheder benytter til at sælge deres produkter online til forbrugere eller andre virksomheder. Forudsætningen for en hjemmeside med webshop er, at du har et domæne, hvorpå webshoppen kan ligge. Prisen på en webshop vil generelt variere alt efter, hvilken type du vælger, og hvor standardiseret løsningen skal være.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er betydelig forskel på, om din virksomhed sælger ydelser B2C eller B2B. Det er derfor en god idé, at du er afklaret med dette på forhånd, da der kan være store forskelle på, hvilke værktøjer du har til rådighed.

Webshop til B2B

I en webshop til B2B er der blandt andet mulighed for at lave meget bedre customer management. Derudover er der også en lang række andre fordele ved en B2B-webshop. Der er mulighed for at sælge døgnet rundt ved at lade kunderne betjene sig selv. Det kræver naturligvis, at dette opsættes af virksomheden. Det kan tage sin tid på kort sigt, men kommer til at spare mere tid i det lange løb.

Det sparer også meget tid i salgsafdelingen at benytte en B2B-webshop. Grunden til dette er, at der anvendes langt mindre tid på at indtaste ordrer for kunderne, da kunderne betjener sig selv via systemet.

Det kan ikke anbefales at investere i en billig webshop, da den hurtigt kan volde problemer. Det er bedre at bruge lidt flere penge på, at din webshop kører, som den skal. Vigtigst af alt giver det kunden en god oplevelse og dermed større mulighed for et salg.

Open Source PHP webshop

Hvis du ønsker et system, som kan indeholde uendelige produktkategorier samt uendelige produkter i kategorierne, skal du have et Open Source PHP webshop-system. Derudover kan der anvendes flere forskellige valutaer i et Open Source PHP webshop-system. Det kan være relevant for dig, hvis du driver en international virksomhed med mange forskellige sprog på hjemmesiden.

I en professionel PHP webshop kan kunderne også foretage produktanmeldelser, hvilket oftest øger troværdigheden af dine produkter og virksomheden. Dette kan i høj grad bidrage til potentielt mersalg af visse produkter.

Af denne grund tilegner flere og flere virksomheder sig også certifikater, som f.eks. e-mærket, for at bevise sikkerheden på deres webshop.

Bestil tilbud på webshop Det tager under 1 minut.

Sådan får du en responsiv hjemmeside 

Du bør have en responsiv hjemmeside, fordi skærmen på en smartphone eller tablet er mindre end skærmen på en computer. Fordi smartphones og tablets bliver brugt lige som almindelige computere, skal din side derfor også passe til de forskellige skærmstørrelser.

At have et responsive design betyder, at dit design er programmeret til at kunne ses på alle elektroniske devices.

Der kan være en række problematikker ved ikke at have en responsiv hjemmeside. Du har måske oplevet at besøge en simpel hjemmeside på din mobil, hvor hjemmesiden har set rodet og uoverskuelig ud. Det sker, fordi en side uden responsive design selv redigerer siden for at få plads til alle elementer, når den vises på en mindre skærm. Har du ikke et responsive design, vil det forringe brugervenligheden på din side og vanskeliggøre SEO-arbejdet og optimeringen af hjemmesidens indhold. Vi anbefaler derfor, at din side programmeres til at have et responsive design.

Din side vil stadig ændre design automatisk, men ved at en have responsive hjemmeside løsning styrer du helt selv, hvordan din hjemmeside ser ud på de forskellige enheder. En mobilvenlig hjemmeside opbygning vil på den måde forbedre brugervenligheden for både dine brugere og Google.

Det kan være lidt dyrere at få programmeret en simpel hjemmeside med responsive design, men vi anbefaler på det kraftigste, at du ikke vælger det fra, når du kigger på priser. Trådløse enheder er fremtiden, og hver måned stiger brugen af smartphones og tablets.

Responsive hjemmeside design

 

Sådan vælger du den rette hjemmesideløsning

En hjemmesideløsning er et udtryk for den samlede pakkeløsning, du køber, når du bestiller hos et webbureau. Med en hjemmesideløsning er det muligt at få det fulde overblik over dine besøgende, deres adfærd og sidens performance. Dette kan bruges til at optimere hjemmesiden yderligere, hvilket skaber mere omsætning og overskud i virksomheden.

Herunder er de vigtigste ting, en samlet hjemmesideløsning bør indeholde:

  • Et godt, velvalgt CMS-system der matcher virksomhedens behov.
  • Et design, der matcher virksomhedens image og vision.
  • En struktur, som støtter op om de produkter eller services, du tilbyder.
  • Tilhørende service og vejledning, så du selv kan vedligeholde hjemmesiden.

Ønsker du et overblik over dine besøgende, kan dette også inkluderes i din hjemmesideløsning. Der er flere forskellige programmer, der giver overblik over en hjemmesides besøgende, men det bedste redskab er Google Analytics. Her kan du hente rapporter og meget mere, der giver overblik over virksomhedens besøgende på hjemmesiden. Udover Analytics er der også Google AdWords, som styrer betalt annoncering på Google, hvilket arbejder sammen med Analytics.

Er du i tvivl om, hvilken hjemmesideløsning der matcher din virksomhed, bør du kontakte et webbureau for yderligere vejledning.

På den måde sparer du både tid og penge, og modtager op til 4 tilbud på en professionel hjemmeside lavet af professionelle websiteudviklere, der ved, hvad de laver. Det er både gratis og uforpligtende at indhente tilbud gennem Ekspertvalg.dk.

Bestil tilbud på hjemmeside Det tager under 1 minut.

Ofte stillede spørgsmål 

Herunder finder du et udvalg af de mest hyppige spørgsmål i forbindelse med hjemmeside. Under spørgsmålene finder du desuden links til andre sider der er relevante, når du skal have lavet en hjemmeside. 

Når du klikker på spørgsmålene, vil svarene folde sig ud nedenunder.

Du kommer i gang med din hjemmeside ved at sætte dig ind i dine muligheder. Er det din første hjemmeside, bør du grundigt sætte dig ind i, hvad der udgør en god hjemmeside, og hvad det kræver at lave og vedligeholde den. Læs vores store guide, og kom ordentligt i gang med din nye hjemmeside.

Priserne for at få lavet en komplet hjemmeside af en programmør eller et bureau starter fra 5.000 kr. for de mest simple hjemmesideløsninger. Prisen afhænger af, hvad din hjemmeside skal kunne. Det vil f.eks. være dyrere, hvis der skal tilknyttes en webshop med online booking, end hvis det er en simpel informationsside.

En god tommelfingerregel er:

Billig hjemmeside - Fra 5.000 kr.
Professionel hjemmeside - 5.000 - 10.000 kr.
Hjemmeside med webshop - Fra 10.000 kr.
Skræddersyet hjemmeside med webshop - Fra 25.000 kr.

Der findes en del gratis programmer, der kan hjælpe dig igang, når du skal lave en hjemmeside. Har du ingen erfaring, skal du dog være klar på at investere en masse tid i arbejdet. Har du brug for en professionel hjemmeside med et lækkert design og en masse funktioner, kan du overveje at få en professionel til at give dig et tilbud.

Du undgår at betale mere end højst nødvendigt ved at indhente flere tilbud. Det er vigtigt, at du undersøger markedet og bliver bekendt med dine muligheder. At undersøge markedet betyder også, at du tager kontakt til flere programmører eller webbureauer for ikke at ende med at betale mere end nødvendigt. En hjemmeside kan være en avanceret opgave, og derfor er det vigtigt, at du finder den rette til opgaven.

CMS står for Content Management System og er en software, som bruges til at styre og udgive indhold på en hjemmeside. Et CMS er uundværligt for de fleste, der har en hjemmeside. Blandt de mest populære systemer kan nævnes Wordpress, Joomla, Drupal og Umbraco. 

 

Skrevet af Joachim Brodersen Kommunikation, indhold og analyse Joachim har siden 2018 arbejdet med kommunikation, markedsføring og analyse på Ekspertvalg.dk. Joachim har fingeren på pulsen indenfor erhvervsnyheder, finans og iværksætteri. Han har flere års erfaring med SEO, research og analyse, som han bruger når Ekspertvalg.dk foretager undersøgelser og behandler nyheder fra det danske erhvervsliv. Han har flere gange fået sit arbejde udgivet i forskellige danske medier, herunder nyhedsmediet B.T.
Kontakt mig: