Sammenlign priser på telefonsystem
Udfyld formularen på et minut for at starte processen
Få op til 4 tilbud her
Spar tid
Spar tid

Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører

Spar penge
Spar penge

Spar penge ved at sammenligne tilbud og vælg det bedste

Gratis og uforpligtende
Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 21. juli 2021

Telefonsystem

Info om telefonsystemer

I næsten alle virksomheder i dag foregår en stor del af kommunikationen, både internt og eksternt, over telefonen. Et effektivt flow af kommunikationen via telefonen er derfor nødvendig for, at sikre en effektiv drift i en moderne virksomhed. Derfor har langt de fleste virksomheder et behov for et telefonanlæg.

Med det rette telefonsystem til virksomheder, kan man nemt effektivisere kommunikationsflowet og dermed øge produktiviteten i virksomheden. Markedet for telefonsystemer til virksomheder kan dog virke uoverskueligt, da der findes mange forskellige typer, modeller og mærker af telefonsystemer, med hver deres egne funktioner og fordele.

Ekspertvalg har derfor samlet de vigtigste informationer, der kan have betydning for dit valg af telefonsystem. Søger du telefonløsninger til enkeltpersoner både privat og erhverv, kan du læse mere på vores side om mobilabonnementer.

Hvad er fordelene ved et telefonsystem?

Når virksomheder anskaffer sig et telefonsystem, får de en lang række fordele, som man ikke ville opnå blot ved at have en række individuelle telefonlinier. Det er fx muligt at tilslutte stationære telefoner såvel som trådløse telefoner til langt de fleste telefonsystemer, og derfor kan alle virksomhedens telefonlinier som regel samles i ét og samme telefonsystem.

Dette gælder også selvom man køber telefonsystemet efter telefonlinjerne er oprettet. Ved at samle alle telefonlinjerne i samme telefonsystem, får man en række funktioner som bl.a. kan være:

  • Telefonmøder
  • Hurtig oprettelse af nye lokalnumre
  • Nem viderestilling til lokalnumre eller mobiltelefoner
  • Som regel en lettilgængelig og nem brugerflade som alle i virksomheden kan benytte

Telefoni til erhverv er dog en bred kategori, og funktionerne kan variere meget, alt efter hvilke behov den enkelte virksomhed har.

Telefonsystem til kundeservice

Et telefonsystem kan gøre oplevelsen af at ringe virksomheden op til en bedre oplevelse, end det ville være uden et telefonsystem. Man kan med et telefonsystem installere et stemme- og tastesystem, som kan give en mere præcis indikation af, hvilken type service kunden har behov for hjælp til eller hvilken afdeling kunden skal have fat i.

Med et telefonsystem som benytter denne funktion, kan virksomheden være sikker på, at kunden kommer igennem til en medarbejder, som har forstand på emnet kunden ringer om.

Et omstillingsanlæg giver kunden den bedste oplevelse, og virksomheden fremstår dermed ved hjælp af telefonsystemet som en mere kundeorienteret organisation, der tilbyder en sublim kundeservice.

Hvad er IP-telefoni og hvad betyder det for mit valg af telefonsystem?

IP-telefoni til erhverv er kendetegnet ved, at være telefoni som foregår over internettet, og ikke over det almindelige telefonnet. Man kan dog godt tilslutte normale analoge telefoner til IP telefonsystemer.

En af de klare fordele ved et IP telefonsystem frem for almindelige telefonsystemer er, at det kan betjenes fra alle lokationer, hvor der er en internetforbindelse. For eksempel via et hjemmekontor og ikke kun fra telefonsystemets fysiske lokation. Det er derfor muligt, at omstille telefonen på kontoret til mobiltelefonen eller hjemmetelefonen.

Brugerfladen på IP telefonsystemer, er samtidig langt mere brugervenlig end på et fysisk telefonsystem og derfor nemmere at betjene. Herudover er det muligt med et IP telefonsystem at tilslutte softphones, som er telefonforbindelser via computeren, hvor man bruger et headset. Med et IP telefonsystem kan man samtidig integrere Microsoft Outlook således, at kontakter kan ringes op fra kontaktlisten.

Det tager under 1 minut

Opsætning af IP-telefoni

Det kan være en svær proces, når man som virksomhed skal ud og investere i et telefonsystem. Det er ikke sikkert, at virksomheden egentlig har klarlagt, hvilke funktioner de har behov for i et telefonsystem. Med et IP telefonsystem er det nemt at til- og fravælge, hvilke funktioner man vil have inkluderet. Man kan derfor hurtigt justere systemet alt efter skiftende behov.

Det er dog vigtigt, at virksomheden får valgt en dygtig leverandør af IP telefoni, da en korrekt opsætning af et IP telefonsystem, er essentielt for, at det fungerer optimalt, og dermed giver den bedste brugeroplevelse. Derfor er det som virksomhed en god ide, at være forberedt på, hvilke faktorer der er vigtige for, at et IP telefonsystem fungerer gnidningsfrit, så man er sikker på, at leverandøren af IP telefonsystemet er til at stole på og leverer den korrekte service.

Vær som virksomhed derfor altid opmærksom på, om leverandøren under opsætningen af netværket tager højde for IP samtaler via Quality of Service. Bliver dette ikke gjort korrekt, vil der være risiko for, at telefonsystemet ikke virker optimalt, og der vil kunne opleves udfald på linjen. Desuden er der risiko for, at strømmen kan blive afbrudt, og det kan derfor være en god ide, hvis virksomheden har et backup system.

telefonsystem kundeservice

Hvad bør jeg overveje ved anskaffelse af et telefonsystem?

Der er en del faktorer som skal inddrages i beslutningsprocessen ved anskaffelse af et telefonsystem. For det første afhænger behovet, i høj grad af virksomhedens størrelse. En lille virksomhed med relativt få ansatte har ikke behov for de samme funktioner i et telefonsystem som en stor koncern, der har brug for et langt mere avanceret telefonsystem. Det er samtidig værd at overveje, hvor lang tid telefonsystemet skal benyttes.

Regner virksomheden kun med, at telefonsystemet skal bruges i et par år, eller er virksomheden generelt i en udvikling der gør, at fremtiden kan være svær at forudse, kan det være en god ide at leje et telefonsystem fremfor at anskaffe det permanent.

Skal telefonsystemet derimod bruges i en stor international koncern hvor man ved, at virksomheden skal benytte sig af det i mange år, er det en god investering at købe et telefonsystem. For lovgivnings- og skattemæssige forhold ved telefoni og kommunikationsudstyr henvises du til de overordnede regler på området.

Hvad er prisen på et telefonsystem?

Der er en lang række faktorer, som har indflydelse på prisen på et telefonsystem. Først og fremmest afhænger prisen af, hvorvidt telefonsystemet er et fysisk eller et internetbaseret telefonsystem. Prisen er som regel en del lavere på det internetbaserede telefonsystem, hvor man samtidig også får en række fordele, det fysiske telefonsystem ikke kan tilbyde.

Hvor avanceret telefonsystemet skal være, har også en afgørende betydning for prisen. Hvis telefonsystemet skal benyttes, i en mindre virksomhed med få ansatte, som kun skal bruge de mest gængse funktioner, er prisen markant lavere end hvis telefonsystemet skal bruges i en stor international koncern med mange ansatte og kontorer i forskellige lande.

Prisen på et telefonsystem varierer derfor en hel del, og det er svært at oplyse om en præcis pris på et telefonsystem. For at finde en præcis pris bør man kontakte den enkelte leverandør, som i samråd med virksomheden kan finde prisen på en løsning, der passer til virksomhedens specifikke behov.

Har jeres virksomhed behov for et telefonsystem, kan i udfylde kontaktformularen her på siden, og så hjælper vi jer med, at få det telefonsystem der stemmer bedst overens, med de behov i har brug for bliver opfyldt.

Det tager under 1 minut