Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 12. august 2021

Tjekliste: 10 trin til at starte din egen virksomhed

Går du med tankerne om at starte din egen virksomhed? Er du nysgerrig efter at vide, hvad det kræver at være iværksætter, og hvordan du bedst kommer i gang? Ekspertvalg.dk har samlet de vigtigste informationer og værktøjer til dig her.

Vores tjekliste i 10 trin sikrer, at du bliver opmærksom på de vigtigste forhold omkring dét at starte virksomhed. Udover tjeklisten har vi også samlet en del gode råd til dig, samt lavet en FAQ med de mest almindelige spørgsmål til dig, der ønsker at starte din egen virksomhed.

På Ekspertvalg.dk kan vi hjælpe dig med at finde tilbud på dét, du skal bruge til din nye virksomhed. Vi indhenter flere tilbud fra udvalgte leverandører, som ved, at de er i konkurrence om din ordre. På den måde får du den bedste pris og den bedste start på dit nye projekt som virksomhedsejer.

Trin-for-trin guide: Sådan starter du din egen virksomhed

Rundt omkring på internettet kan du finde mange velmenende råd om, hvad du skal gøre, når du vil i gang som iværksætter. Det kan dog være svært at skille de gode råd fra de dyre.

På Ekspertvalg.dk har vi derfor lavet denne tjekliste med 10 simple trin, der forklarer, hvordan du opretter en virksomhed. Der er mange ting, du skal huske på og forholde dig til som nyudsprunget iværksætter. Gennemgå alle nedenstående trin - så er du godt på vej.

Når du klikker på de enkelte trin, folder de sig ud og giver dig links, skabeloner og værktøjer, som du kan bruge som iværksætter. Brug tjeklisten nedenfor som inspiration og huskeliste - og registrer din virksomhed i trin 10.

10 trinSådan starter du din
egen virksomhed
1. Skal din virksomhed være en hobby eller fuldtid?
  • Forventer du at få en omsætning på over 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode, skal du CVR-registrere din virksomhed, da det dermed anses for at være en virksomhed på fuldtid.
  • Forventer du at få en omsætning på under 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode, går det under betegnelsen "hobby", og du behøver derfor ikke at CVR-registrere. Der kan dog være forskellige grunde til at du ønsker at gøre det alligevel.

Sådan gør du...

  • Forventer du en omsætning på over 50.000 kr., skal du følge resten af tjeklisten
  • Forventer du en omsætning på under 50.000 kr., kan du først læse mere om hobbyvirksomhed her. De resterende trin er stadig relevante for hobbyvirksomheder
2. Har du lavet en forretningsplan?
  • Før du går i gang med at oprette din virksomhed, er det vigtigt, at du får lavet en så udførlig forretningsplan som muligt. Forretningsplanen er din røde tråd, som du vil komme til at følge ved alle fremtidige beslutninger. Jo flere informationer du kan udfylde i forretningsplanen, jo nemmere bliver resten af opstartsprocessen. Husk på at elementer i din forretningsplan kan ændre sig, i takt med at du gør dig nogle erfaringer.

Sådan gør du...

  • Download og udfyld denne skabelon til en forretningsplan fra Virksomhedsguiden.dk
3. Hvilke produkter/serviceydelser skal du sælge?
  • Før du går videre i processen, bør du have fastsat en produktportefølje, samt vide hvad produkterne kommer til at koste i indkøbspris. Når du har gjort det, skal du have fundet ud af, hvordan du vil prissætte dine produkter/ydelser, i forhold til konkurrencen på markedet. Til dette bør du lave udregningen for dit dækningsbidrag. Dækningsbidraget fortæller hvor meget du omsætter pr. produkt og kan derfor bruges til at finde den pris du bør tage for dit produkt.

Sådan gør du...

  • Find ud af hvilke produkter du skal sælge
  • Find indkøbspriser på dine produkter
  • Find salgspriser på dine produkter
4. Besidder du den nødvendige økonomi?
  • Din forretningsplan (trin 2) indeholder en række budgetter, som er med til at vise, hvor meget du skal tjene, for at drive virksomhed. Herunder at have råd til at betale dine private omkostninger (privatbudget), hvor stor en kapital du har brug for, for at kunne opstarte virksomheden (etableringsbudget), hvilke indtægter og udgifter du har, når virksomheden er opstartet (driftsbudget) og om du måned for måned har nok penge i kassen/banken til at betale dine udgifter (likviditetsbudget).
  • I forbindelse med dit etableringsbudget, bør du lave en liste, over hvad du skal bruge til din virksomhed. Alt efter hvilken type virksomhed du vil starte, kan det være, at du har brug for plads på en webserver, en webshop, en kopimaskine, en betalingsterminal osv. Når du har overblikket, skal du finde ud af, hvad de ting du har brug for koster. Det kræver derfor noget research at finde priser, så du kan lægge et realistisk budget.

Sådan gør du...

  • Læg dit privatbudget
  • Læg et etableringsbudget
  • Læg et driftsbudget
  • Læg et likviditetsbudget
  • Vurdér om du har brug for finansiering (f.eks. erhvervslån)

Du finder skabeloner til ovenstående budgetter her.


Har du brug for tilbud på kopimaskine eller betalingsterminal til din virksomhed, så lad os finde den bedste pris. Vi indhenter flere tilbud fra udvalgte leverandører - det er helt gratis og du binder dig ikke til noget.

5. Hvilken virksomhedsform skal du vælge?
  • Når du starter virksomhed skal du beslutte dig for, under hvilken selskabsform virksomheden skal registreres. Der er nogle fordele og ulemper ved de forskellige selskabsformer som du bør være bevidst om, inden du registrere din virksomhed. Dette er bl.a. krav til startkapital, hæftelse og hvordan virksomheden skal styres. I tabellen herunder får du et overblik over de forskellige selskabsformer og dét der kendetegner dem:
 Enkeltmands- virksomhedAnpartsselskab (ApS)Aktieselskab (A/S)Interessentskab (I/S)Iværksætter- selskab (IVS)
Antal selskaber275.000232.00037.00020.00030.000
Antal ejereKun 1Mindst 1Mindst 1Mindst 2Mindst 1
HæftelsePersonlig og ubegrænsetKun den indskudte kapitalKun den indskudte kapitalPersonlig, ubegrænset og solidariskKun den indskudte kapital
StartkapitalIngen lovkravMindst 40.000 kr.Mindst 400.000 kr.Ingen lovkravMellem 1-49.999 kr.
LedelseIngen lovkravDirektion og/eller bestyrelse eller tilsynsrådDirektion og bestyrelse eller tilsynsrådIngen lovkravDirektion
OBS. Det er pr. 09/04 - 2019 ikke længere muligt at stifte iværksætterselskaber (IVS). I den forbindelse er kravet til startkapital hos anpartselskaber (ApS) reduceret til 40.000 kr. Du kan læse mere om lovændringen hos Erhvervsstyrelsen.
6. Har du fundet dit virksomhedsnavn, logo og domæne?
  • Når du skal finde på et navn og logo til din virksomhed, skal du være opmærksom på, om de stemmer overens med din virksomheds ønskede image. Navnet skal være til at udtale, og har du tanker om at udvide virksomheden globalt, skal det også kunne udtales og forstås af udlændinge.
  • En god og brugbar hjemmeside er et must for enhver moderne virksomhed. Køb et passende domæne, når du har fundet ud af, hvad din virksomhed skal hedde.
  • Husk navn, logo og domæne i både udtale, typografi, farver og forståelse skal afspejle din virksomheds image. Sørg for at det passer til den branche du skal arbejde i, din målgruppe og den type produkter du skal sælge.

Sådan gør du...

  • Beslut dig for et virksomhedsnavn
  • Lav et logo eller få en professionel til at hjælpe
  • Køb et internetdomæne
7. Hvor skal virksomheden ligge?
  • Du skal beslutte, hvor du rent fysisk vil placere din virksomhed, hvilket afhænger meget af, hvilke type virksomhed du ønsker at drive. Overvej om du har brug for nemme adgangsveje i forhold til transport af varer. Det kan have stor betydning for din logistik, hvor din virksomhed placeres med hensyn til leveringstid og dertilhørende omkostninger.
  • Skal du drive en butik, er det vigtigt, at udseendet afspejler virksomhedens image med hensyn til fx placering og førstehåndsindtryk.
  • Som tidligere nævnt bør alle moderne virksomheder have en hjemmeside og vil du udelukkende drive en online virksomhed, bliver din hjemmeside dit primære vindue til dine kunder.

Sådan gør du...

  • Beslut om du skal leje et kontor, lager, butiks- eller restaurant lokaler eller benytte din egen bopæl
  • Få lavet en hjemmeside. På Wordpress.org kan du selv komme i gang med din nye hjemmeside. Har du brug for en webshop til din hjemmeside, kan du besøge Prestashop.com
  • Vil du sælge gennem din hjemmeside eller er den på anden måde en central del af forretningsplanen, kan du få hjælp til at få lavet en hjemmeside af en professionel

Priserne for at få lavet en professionel hjemmeside varierer meget, alt efter hvad den skal kunne leve op til. Har du brug for et tilbud på en hjemmeside, så lad os finde den bedste pris. Vi indhenter flere tilbud fra udvalgte leverandører - det er helt gratis og du binder dig ikke til noget.

8. Hvordan skal din bogføring foregå?
  • Før virksomheden oprettes, er det en god ide at vide, hvordan du vil håndtere virksomhedens regnskaber. Det kan tage lang tid, hvis du selv vil stå for bogføringen, så overvej om det kan betale sig for dig. Alternativet til at gøre alt selv er at få hjælp fra en professionel bogholder, eller ved at bruge et af følgende regnskabsprogrammer, som gør det væsentligt nemmere at holde styr på tallene.

Sådan gør du...

  • Beslut, hvem der skal stå for din bogføring.
  • Hvis du ikke føler, at du har behov for en bogholde, kan du bruge et af følgende regnskabsprogrammer.

Dinero logo

Dinero er et populært regnskabsprogram til iværksættere og selvstændige. Programmet er særdeles brugervenligt, og du kan vælge mellem en gratis version og Dinero Pro til 197 kr. pr. måned.

Næsten 250.000 virksomheder bruger regnskabsprogrammet fra Dinero.

Macro alias: LinkButton

Billy logo

Med Billy får du et regnskabsprogram med masser af funktioner og muligheder for individuel tilpasning. Programmet er nemt at bruge, og du kan oprette en gratis bruger, hvor du kan teste platformen af.

I opstartsfasen vil gratisversionen dække dine behov. Har du brug for flere funktioner koster 'Premium' 195 kr. pr. måned.

Macro alias: LinkButton

Har du i stedet brug for en professionel bogholder, kan du få op til 4 tilbud på bogføring til din virksomhed med Ekspertvalg.dk.

9. Hvilke forsikringer skal du vælge?
  • Overvej hvilke forsikringer du får brug for, samt hvilke forsikringsselskaber du skal benytte. Der findes to lovpligtige forsikringer, men de gælder kun, hvis du har enten ansatte eller biler i din virksomhed.

Sådan gør du...

  • Vælg lovpligtige forsikringer
    Arbejdsskadeforsikring (Har du ansatte i din virksomhed eller udfører du selv arbejde i virksomheden, skal du købe en arbejdsskade- og erhvervssygdomsforsikring) og motoransvarsforsikring (Du skal naturligvis kun købe en motoransvarsforsikring, hvis din virksomhed har biler)
  • Vælg evt. frivillige forsikringer
    Mulige forsikringer: bygningsforsikring, hus- og grundejeransvarsforsikring, erhvervsløsøreforsikring, driftstabsforsikring, kaskoforsikring, erhvervsansvarsforsikring, produktansvarsforsikring, heltidsulykkesforsikring, sygedagpengeforsikring og livs- og pensionsforsikring. 

  • Sammenlign priser for forsikringsselskaber, da der kan være mange penge at spare

Du kan læse mere om forsikring til virksomhed her.

10. Registrer din virksomhed
  • Har du gennemgået alle ovenstående trin, er du nu klar til at registrere din virksomhed. Du kan selv registrere digitalt hos Virk.dk eller få professionel rådgiving og hjælp til juridiske dokumenter på Billigselskab.dk.

Sådan gør du...

Billigselskab logo

  • Fra kun 595 kr. kan du få Billigselskab.dk til stå for registrering, alle juridiske dokumenter og få rådgivning i forbindelse med oprettelse af dit selskab. Vælg hvilket selskab du vil registrere med Billigselskab.dk, her:
Macro alias: LinkButton
Macro alias: LinkButton
Macro alias: LinkButton
  • Du kan også selv registrere din virksomhed på Virk.dk. Bemærk at der ved oprettelse af bl.a. ApS og A/S skal betales registreringsgebyr på 670 kr. Derudover skal du have en advokat til at godkende kapital, ejerbog og andre dokumenter. Vil du selv registrere din virksomhed digitalt på Virk.dk, er det vigtigt at du læser vejledningen grundigt:

Registrer selv på Virk.dk


Held og lykke med din nye virksomhed!

*Ovenstående guide er vejledende for opstart af virksomhed. Der kan være andre trin, der er nødvendige for netop din virksomhed.

Om denne guide: Enkelte links i denne guide er sponsorerede, hvilket betyder, at Ekspertvalg.dk kan modtage provision for salg. Dette har ingen indflydelse på de priser du evt. får tilbudt, men det hjælper os til at holde sitet opdateret.

Sådan har vi hjulpet andre iværksættere

Det er vigtigt for alle iværksættere at gøre sig klart, hvad der skal til for at drive virksomhed. Er du i gang med at opbygge en netbaseret forretning, skal du blandt andet overveje, hvilket CMS-system du vil gøre brug af, eller hvordan du får lavet en professionel hjemmeside.

Iværksættere, som brænder for at åbne butik, har måske brug for et kassesystem eller en betalingsautomat. Vil du åbne en restaurant, har du sandsynligvis brug for et storkøkken eller en kaffeautomat.

Ekspertvalg.dk har hjulpet mange iværksættere med at finde de bedste priser på produkter til deres nye virksomhed - alt fra kopimaskiner og betalingsterminaler til nye, professionelle hjemmesider og mobilabonnementer til medarbejderne.

Rådgivning og kurser til iværksættere

Som selvstændig har du formentlig allerede en idé om, hvilke kompetencer du skal forbedre, for at øge chancerne for succes med dit foretagende. Men du vil som selvstændig hurtigt blive bekendt med en masse nye ting, som du slet ikke kendte til i forvejen eller vidste var vigtig for din succes.

For at blive succesfuld med din forretning er det derfor vigtigt, at du har, eller hurtigt får, en grundlæggende viden om de elementer, som din virksomheds succes afhænger af. På denne side har vi derfor samlet en række kilder til til inspiration og sparring for dig som iværksætter. Dem finder du bl.a. i vores FAQ nederst på siden her.

Juridisk rådgivning for virksomheder

Som selvstændig er der mange juridiske forhold, som du skal kende til, og der er endnu flere, hvis du har ansatte i virksomheden. Det er noget, der kan tage tid, og derfor kan det være en fordel at søge rådgivning, så du har mere tid til de vigtige forretningsmæssige beslutninger.

Juridisk rådgivning for virksomheder
Persondataonline.dk
Online platform med rådgivning om persondata ift. EU's databeskyttelsesforordning
Macro alias: LinkButton

Her er nogle af de ting, som du skal være opmærksom på, hvis du behandler persondata eller skal have ansatte. Her kan det være en stor fordel med en juridisk rådgiver, der kan hjælpe dig med:

    • Ansættelseskontrakter
    • Sygdom hos ansatte
    • Barselsregler for ansatte
    • Ferie og feriepenge
    • Overenskomstforhold
    • Advarsler og opsigelser
    • Sygeforsikring og sygedagpenge
    • Kunde og konkurrenceklausuler
    • Persondata (GDPR).

I vores FAQ herunder finder du links til endnu flere kilder, der kan være relevante for dig som selvstændig - herunder fora, blogs og artikler.

FAQ for iværksættere

Som nystartet iværksætter er der formentlig mange ting, du hører for første gang. Dette kan give anledning til mange uopklarede spørgsmål. Eksempelvis:

    • Ved du, hvad det kræver at starte egen virksomhed, og hvor du finder inspiration fra andre iværksættere?
    • Ved du, hvilken virksomhed, der er nemmest at starte?
    • Ved du, om du kan få tilskud til din iværksætterdrøm?

Herunder har vi samlet svarene på de typiske spørgsmål, som nystartede eller fremtidige iværksættere ønsker svar på. Vi har desuden samlet links til en række af de vigtigste websites for iværksættere.

Savner du stadig svar, eller har du rettelser eller forslag til, hvordan vi kan gøre vores guide endnu bedre, er du velkommen til at skrive til os på [email protected].

Så nemt er det
1
Bestil tilbud
Udfyld formularen med dine krav og behov til produktet.
2
Match
Vi matcher din henvendelse med relevante leverandører.
3
Modtag tilbud
Du modtager op til fire tilbud, tilpasset dine krav.
Bliv samarbejdspartner

Vi prøver altid at forbinde vores kunder med de bedste leverandører i branchen. Er du en af dem?