Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 30. september 2022

Butiksrengøring

Info om butiksrengøring

Hvis du ejer eller bestyrer en butik, så bør du i høj grad købe professionel butiksrengøring. Ordentlig butiksrengøring kan nemlig betyde rigtig meget for hvordan kunderne ser dig, og det kan derfor i høj grad betale sig at investere i ordentlig butiksrengøring.

Mange butikker vælger at udføre deres butiksrengøring selv, og det er også fint, hvis butikken er lille eller ikke har så mange penge. Medarbejderne kan møde tidligere om morgenen eller blive længere om aftenen, og så selv sørge for, at butikken bliver ordentlig rengjort. De fleste butikker kræver nemlig, at der rengøres dagligt, netop fordi det er en butik – der er hele tiden en masse mennesker der kommer og går, hvilket betyder, at der hurtigt bliver rigtig beskidt. Især butikker der ligger ud til en gade får ofte slæbt skidt, mudder og lignende med indenfor, som bør fjernes ved hjælp af daglig butiksrengøring. Butikker beliggende i centre lider ikke lige så meget under dette, men derfor skal de naturligvis gøres rene alligevel.

Af de ting der bør inkluderes i den daglige butiksrengøring, findes støvsugning, gulvvask, afstøvning og oprydning, da især gulvene og bordplader samler skidt og støv – og ryddes op skal der jo hver dag alligevel. Butikker er nogle af de virksomheder, som får allerflest kunder på besøg, og det er derfor også en af den type virksomheder, som har allermest brug for erhvervsrengøring.

Hvad er butiksrengøring?

Butiksrengøring er hvad man kalder erhvervsrengøring af butikker. Det vil sige, at butikken gøres ren, ofte af et professionelt rengøringsfirma, så butikken hver dag er klar til at tage imod sine kunder. Butiksrengøring inkluderer rengøring af både butikslokalet, lageret, toilettet og eventuelt køkken, dog med særligt fokus på de områder, hvor kunderne færdes. Butikslokalet bør derfor rengøres hver dag, mens de øvrige lokaler ofte kan nøjes med ugentlig rengøring.

butik rengøring

Hvad kan I gøre for at mindske omfanget af butiksrengøringen?

Der er flere forskellige tiltag I kan gøre, for at spare på udgifterne til butiksrengøringen. I kan for eksempel selv stå for den daglige rengøring af butikslokalet, lageret, køkkenet og toiletter, og så kun få professionel butiksrengøring en gang om ugen eller en gang om måneden. På denne måde vil I spare en masse penge, til gengæld skal I gøre en del arbejde selv.

Butikslokalet

I butikslokalet kan I selv påtage jer at klare den daglige støvsugning, så dette ikke skal inkluderes i den professionelle butiksrengøring. I kan også selv tørre bordplader og hylder af, hvilket især er en nødvendighed, hvis I handler med tøj eller andre stoffer. Hvis I har spejle og glasflader, bør I også pudse disse relativt ofte, især hvis de jævnligt berøres. Der er i det hele taget mange ting i butikslokalet, som skal rengøres jævnligt, og I sparer en del penge, hvis I selv klarer det. Men hvis I ikke selv har tid eller lyst til at gøre rent, kan I inkludere dette i den daglige butiksrengøring forestået af et professionelt rengøringsfirma.

Lageret

Der er selvfølgelig ikke lige så mange mennesker, der går rundt på jeres lager som i butikslokalet, men derfor skal man ikke glemme at inkludere lageret i butiksrengøringen. På lageret vil der ofte samle sig megen støv, især hvis I arbejder med tøj eller møbler. Men papkasserne som varerne ankommer i, kan også være med til at gøre lageret beskidt. Det er derfor rigtig vigtigt, at I ofte sørger for at inkludere lageret i jeres butiksrengøring. Butiksrengøringen på lageret kan nemt klares ved at feje eller støvsuge dagligt, at støve hylderne af, og ved at rykke rundt på kasserne og varerne.

Køkkenet

Alt efter hvor mange mennesker I er, kræver køkkenet i butikken også daglig rengøring. Hvis I laver mad eller skærer brød i køkkenet, vil der næsten med garanti blive beskidt og fyldt med krummer på alle flader. Her bør I som minimum tørre bordene af, skrubbe håndvasken og meget gerne feje eller støvsuge gulvet, så I ikke får slæbt krummerne med ned på lageret og i butikken – Det kan være svært nok i forvejen at holde samtlige lokaler rene, uden selv at sprede skidtet over hele forretningen. I skal også huske som led i butiksrengøringen, at smide gamle madvarer ud, både fra køkkenbordet og køleskabet.

Toiletter

Selvom kunderne aldrig kommer ud til jeres toiletter, er det meget vigtigt, at disse holdes rene. Simpelthen så I undgår dårlig lugt og ikke risikerer at blive syge af bakterierne i rummet. Toiletterne skal simpelthen holdes rene på samme måde som I gør derhjemme, hvor I skrubber både håndvasken og toiletkummen, når de trænger til det. I må også meget gerne vaske spejlet over vasken relativt jævnligt, og eventuelle bordplader, så der ikke samler sig skidt og snavs der. Mængden af butiksrengøring i dette lokale er selvfølgelig relativt begrænset sammenlignet med de andre lokaler, men derfor skal toiletterne jo gøres rene alligevel.

Hvad er fordelene ved butiksrengøring?

Der er flere fordele ved at købe professionel butiksrengøring, og disse tre er de vigtigste:

I slipper selv for at udføre butiksrengøringen

Den mest betydningsfulde fordel ved at betale for professionel butiksrengøring er, at I slipper for selv at skulle udføre rengøringen. Når I slipper for denne opgave, kan I møde senere om morgenen eller gå tidligere om aftenen, og i stedet fokusere på de mere butiksspecifikke opgaver, frem for butiksrengøring. I kan sørge for at alle varer ligger som de skal, og at butikken ser indbydende ud. Derudover skal I selvfølgelig sørge for at der er nok varer i butikken, og at hjælpe og ekspedere kunderne, når disse ønsker at købe varer i butikken.

I får adgang til bedre kompetencer

Når I vælger at hyre et professionelt rengøringsfirma til at stå for jeres butiksrengøring, får I adgang til nogle bedre kompetencer inden for rengøring, end I selv er i besiddelse af. De fleste rengøringsfolk der udfører butiksrengøring, har gennemgået diverse uddannelser og kurser, som gør dem i stand til, på bedste måde, at rengøre butikker og butikslokaler. De vil også i højere grad have tilbøjelighed til at rengøre steder, hvor der ikke nødvendigvis ser beskidt ud, hvad vi andre ikke ville tænke over.

I får gjort rent med skrappere midler

Med ordentlig butiksrengøring udført af professionelle, bliver rengøringen mere grundig og effektiv. Rengøringsfirmaer har som regel adgang til skrappere rengøringsmidler end normale mennesker, og de forstår at bruge dem på den rigtige måde. Rengøringspersonalet vil altså højst sandsynligt kunne gøre rent hurtigere og mere effektivt end I selv, da I ville blive nødt til at bruge meget mere tid og knofedt end de gør.

Vil du have tilbud på butiksrengøring?

Hvis du godt kunne tænke dig at få et godt tilbud på butiksrengøring, må du meget gerne kontakte os. Vi tilbyder ikke selv butiksrengøring, men vi har samarbejdsaftaler med forskellige firmaer, som netop tilbyder butiksrengøring. Hvis du udfylder kontaktformularen her på siden, sørger vi for at sætte dig i kontakt med op mod fire forskellige leverandører af butiksrengøring.

Så nemt er det
1
Bestil tilbud
Udfyld formularen med dine krav og behov til produktet.
2
Match
Vi matcher din henvendelse med relevante leverandører.
3
Modtag tilbud
Du modtager op til fire tilbud, tilpasset dine krav.
Bliv samarbejdspartner
Vi prøver altid at forbinde vores kunder med de bedste leverandører i branchen. Er du en af dem?