Bestil tilbud på kaffeautomat her
Modtag op til 4 tilbud på en kaffeautomat
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Kaffeautomater - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Hvor skal kaffeautomaten benyttes?

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 30. august 2016

Drikker du for meget kaffe?

Hos Ekspertvalg.dk elsker vi kaffe og vi har efterhånden skrevet om det adskillige gange over de sidste par år. Bl.a. har vi netop skrevet et indlæg, som sætter fokus på kaffens evne til at forøge kroppens stofskifte og dermed medvirke til en effektiv fedtforbrænding.

De sundhedsmæssige fordele ved kaffe er overvældende. Alligevel kan et overforbrug af koffein også vise sig at være skadeligt. Hos Ekspertvalg.dk har vi valgt at undersøge hvad den optimale daglige mængde kaffe er. Til at besvare dette spørgsmål har vi valgt at alliere os med en række eksperter.

Én til tre kopper kaffe

Er man typen, som drikker mellem én og tre kopper kaffe dagligt, så viser undersøgelsen foretaget af Zhenzhen et al. (2011) at risikoen for et forhøjet blodtryk er stigende. Dog viser selvsamme undersøgelse også, at dem som drikker mindre end én kop kaffe eller dem som drikker mere end tre kopper kaffe, ikke oplever nogen større risiko.

En anden undersøgelse, foretaget af Mostofsky et al. (2012), fandt ud af at kvinder, der drikker to kopper kaffe dagligt har 11 procent lavere risiko for hjertestop end dem, som drikker mindre.

En tredje undersøgelse, foretaget af Lopez-Garcia et al. (2008) viste at de personer, som drikker mellem to og tre kopper kaffe havde 25 procent mindre sandsynlighed for at dø af hjertesygdomme og 18 procent mindre sandsynlighed for at dø af enhver anden årsag, end personer, som slet ikke drikker kaffe.

Dog hører der også en undtagelse med til undersøgelsen foretaget af Lopez-Garcia et al. (2008). Personer, som drikker to til tre kopper kaffe dagligt og som er genetisk opbygget til at nedbryde koffein langsommere, har generelt 36 procent større chance for hjerteanfald.

En sidste undersøgelse, foretaget af Borota et al. (2013), viste, at indtager man mellem to og tre kopper kaffe, mens man lærer ny information, så kan koffeinen i kaffen i høj grad bidrage til at man får større succes med at memorere informationen.

Bestil op til 4 tilbud på en kaffeautomat her

Kaffekopper

Tre til fem kopper kaffe

Er man typen som drikker mellem tre og fire kopper kaffe dagligt, så har man groft sagt 25 procent lavere risiko for at udvikle diabetes, end dem som kun drikker to. I hvert fald hvis man skal tro på artiklen skrevet Medical News Today (2012). Har man derimod allerede diabetes, kan fire kopper kaffe også medvirke til at ens blodsukker stiger med op til 8 procent. Det betyder altså, at har man allerede diabetes så kan fire kopper kaffe altså også forværre symptomerne.

Er man kvinde og forsøger man at blive gravid ved kunstig befrugtning bør man også være opmærksom på, at drikker man dagligt fem kopper kaffe eller mere, kan det reducere chancen for succes med ca. 50 procent. Dette er samme niveau som de skadelige virkninger af rygning.

På plussiden kan det nævnes, at drikker man mellem tre og fem kopper kaffe dagligt, reducerer man risikoen for udvikle Alzheimers med op til 20 procent (EurekAlert, 2014). Derudover kan fire kopper kaffe også reducere chancen for kræft i mundhulen med helt op til 49 procent (Hildebrand et al. 2012).

Seks kopper kaffe eller mere

Ved første øjekast kan det virke som en god idé at drikke kaffe og endda meget af det. De sundhedsmæssige fordele er overvældende. Men kan det nu også passe at det også kan være fordelagtigt at drikke dagligt helt op til seks kopper kaffe eller endda mere? Til at besvare dette spørgsmål har vi allieret os med kaffeeksperten Rob van Dam, ph.d. adjunkt i afdelingen for ernæring ved Harvard School of Public Health.

Rob van Dam nævner; ”Vi har ikke oplevet større risiko for død eller sygdom hos personer med høj indtagelse af kaffe (seks kopper kaffe eller mere), i forhold til personer, som slet ikke drikker kaffe”.

Han tilføjer også, at ønsker man at beskytte sit hjerte mest muligt og dermed forlænge sin levetid, så peger beviserne på at den optimale mængde kaffe er mellem tre og fem kopper. Og her er det vigtigt at pointere, at det drejer sig om almindelige kopper kaffe (250 ml), ikke de store kopper kaffe man køber hos de forskellige caféer.

Konklusion

Vi kan altså konkludere, at for at beskytte bl.a. hjertet mest muligt, så er tre til fem almindelige kopper kaffe den mest optimale mængde. Der er fordele og ulemper ved både at drikke mere og mindre, men eftersom de sundhedsmæssige fordele omkring kaffe er i betydelig overvægt, vil vi fra Ekspertvalg.dk anbefale tre til fem kopper kaffe dagligt.