Which type of solar quotes do you need?
It only takes 30 seconds
100% free with no obligation
Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører
Spar penge ved at sammenligne tilbud og vælg det bedste
Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser
Webshoppen er den platform som virksomheder oftest benytter på internettet for at sælge deres produkter B2C og B2B, altså hvis produkterne er håndgribelige eller standardiserede serviceydelser.
En blog er en slags online dagbog, hvor der kan skrives indlæg fra dagligdagen, eller andre opdateringer som alle med adgang kan læse. Det er altså et kommunikationsværktøj med et særdeles stort markedsføringspotentiale, hvis brugt rigtigt.
Der er betydelige fordele ved at anvende en blog på sin webshop, eller for den sags skyld mange andre typer hjemmesider. En af grundene er, at det kan give såkaldt SEO-værdi. SEO eller Search Engine Optimization, er det, som får hjemmesiden højere på søgeresultat-listen på Google eller andre søgemaskiner.
Derfor er det utrolig værdifuldt at anvende en blog til at booste webshoppens SEO-værdi, da det kan betyde flere kunder i butikken. Det kan også benyttes til andre ting, såsom branding.
Meget af det, som foretages på bloggen, kan bidrage positivt til SEO-værdien for webshoppen. Dette med udgangspunkt i, at indholdet som udgives af webshoppen, er relativt unikt. Indholdet skal være af høj kvalitet, dvs. ikke noget ‘’copy + paste’’ fra andre sider.
En blog kan altså bidrage betydeligt til webshoppens SEO-værdi. Dette gøres gennem unikt indhold. Dette kan være tekster som webshoppen selv har skrevet omkring dennes produkter eller andre relevante ting i forhold til webshoppen, dennes produkter, dagligdag eller andet.
Bloggen er ligeledes et godt værktøj til at uddanne webshoppens kunder på i form af rådgivning om relevante aspekter i forhold til webshoppen eller dennes produkter. Det er vigtigt, at der kan stilles spørgsmål på bloggen, som efterfølgende kan behandles.
Forsiden på hjemmesiden, skal i udgangspunktet være webshoppen, hvor der er mulighed for at komme over på alle de relevante produktsider, bloggen osv., dog kan der godt være en lille ‘’reklame’’ på siden for det seneste blogindlæg, hvis dette synes relevant.
SEO-værdimæssigt, er forsiden i udgangspunktet den side, som er den mest værdifulde på hjemmesiden. Derfor vil der altså blive overført værdi over på det seneste blogindlæg fra forsiden, hvis dette vælges.
Det skal altså i særdeleshed overvejes, om det giver mening at tilføre SEO-værdi til blogindlæggene.
Det er for det meste en god strategi at gøre det simpelt. Dette gør sig også gældende her. Dermed vil en god placering være i en undermappe på siden. Dette kan eksempelvis være følgende: webshopnavn/blog/. Det kræver naturligvis, at det tekniske tillader dette.
Det bliver sandsynligvis sværere at få folk til at linke til indlæggene, men hvis disse ikke er kommercialiserede og dermed af høj kvalitet på baggrund af ovenstående, så burde folk i højere grad linke til indlæggene. Dette fordi det er oplysende og uddannende kvalitetsindhold.
En undermappe på siden, er altså klart at foretrække. Hvis det tekniske ikke kan lykkes med det, anbefales det at benytte et subdomæne. Det kan man på stort set alle webhoteller, og det er endvidere særdeles nemt at lægge WordPress på.
Et selvstændigt domæne, kan også fungere, dog kræver det en helt særlig idé med dette, da det højst sandsynligt bliver sværere at promovere sin webshop. Dette på baggrund af, at der skal linkes hen til et andet domæne hver gang webshoppen skal promoveres.
Når bloggen er placeret som webshop-ejeren ønsker det, er det vigtigt at lave design og layout på en sådan måde, at bloggen også skaber konvertering. Dette er i de fleste tilfælde meget teknisk og derfor er det en god idé at hyre et professionelt webbureau til at klare dette.
Wordpress.com, blogger.com og tumblr.com, blev ikke gennemgået i det øverste, da det giver mere mening i dette afsnit der omhandler branding af webshop og blog. Ved at benytte førnævnte gratis hosting platforme, virker bloggen bl.a. useriøs.
Det virker langt mere seriøst, hvis det enten er en underside, subdomæne eller selvstændigt domæne. Derfor er det naturligvis det som er bedst i forhold til at skabe mest værdi for webshoppen brand- og SEO-mæssigt.
En blog, øger endvidere loyalitets-raten hos tidligere kunder, da der gennem denne kan opbygges en tættere relation til den enkelte kunde. Dette kræver naturligvis, at der kommunikeres og interageres med kunderne. Dette kan føre til genkøb i sidste ende.
De gratis hosting platforme, har også en meget lav grad af skræddersyning i form af, at mange af de elementer som kan anvendes herpå er prædefinerede. Det er dermed ikke muligt at lave en side som minder om webshoppen, hvilket er nødvendigt for at lave god brand-genkendelighed. Dermed er det bedst at gøre som tidligere nævnt.
Rækker det tekniske ikke, søger du information eller tilbud på start af en webshop eller dertilhørende blog, så gå ind på følgende hjemmeside og læs mere om mulighederne omkring en webløsning på en webshop og/eller blog.
Vi prøver altid at forbinde vores kunder med de bedste leverandører i branchen. Er du en af dem?