Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 16. juli 2021

Danskernes e-handelsvaner 2015

Danskernes e-handelsvaner 2015

Danskernes forbrug af varer købt online er stødt stigende. En rapport indikerer, at i løbet af det første halve år af 2015 er danskernes online-forbrug steget med ca. 21%, og det forventes at toppe omkring december.

Denne stigning af e-handlende indikerer, hvorledes behovet for at have en webshop tilknyttet til sin hjemmeside er i fremgang, og derfor noget de fleste virksomheder bør overveje.

Mobiltilpasset hjemmeside

Undersøgelsen viser ligeledes, at Danmark er et af de lande som oftest handler online, faktisk har hele 79% af danskerne købt noget på nettet inden for de seneste seks måneder. Ligeledes ser man, hvordan det både er det ældre og det yngre publikum, som nu vælger at handle online.

Flere og flere vælger at tilgå webshops fra mobilen, og det er derfor vigtigt at have en responsiv hjemmeside, hvor indholdet tilpasses de forskellige skærmstørrelser. Folk der anvender mobilen til at finde informationer er oftest mere utålmodige, og hvis indholdet ikke tilpasser sig, vil de fleste ofte forlade hjemmesiden, faktisk viser en undersøgelse at 37% af de adspurgte valgte at forlade webshoppen, fordi den ikke var tilpasset mobile-enheder.

Hvis en potentiel kunde vælger at forlade siden, vil dette betyde en lavere konvertering, hvilket ikke ønskes. For at sikre at de 37% adspurgte ikke vil forlade hjemmesiden, vil det være fordelagtigt at benytte sig af en responsiv hjemmeside.

Stor stigning i e-handel fra mobilen i Norden

En undersøgelse viser hvordan flere og flere foretrækker at benytte mobilen når de handler online. Det er ikke mere end to år siden, at mobil-handlen for alvor vandt indpas hos befolkningen, og man har i Danmark næsten set en fordobling på tre år.

Den største ændring af forbrugernes anvendelse af e-handel ses i Sverige, hvor forbrugerne siden 2012 har øget deres online shopping med 163%.

I Danmark er det primært småbørns-forældre som handler på nettet, faktisk har hele 69% af småbørns-forældre købt noget online inden for de seneste 6 måneder fra en mobil eller en tablet.

De mobile-enheder er altid lige ved hånden

Når valget kommer til at handle online ses der som nævnt en stor stigning i køb fra mobile-enheder. Denne udvikling begrundes i udbredelsen af smartphones og tablets, som forbrugerne stortset altid har lige ved hånden.

Årsagen til det øgede online salg ses ikke igennem en lavere pris eller et større udbud, men derimod ser flere personer e-handel som en tidsbesparelse og samtidig  som værende meget fleksibelt.

De største byer topper når det kommer til andel af befolkningen der e-handler

Ikke overraskende er København den by hvor der e-handles oftest stærkt efterfulgt af Århus. Generelt ses der en overvejende tendens til, at de største byer er de byer, hvor der e-handles hyppigst.

Med udgangspunkt i valg af enhed til at e-handle fra, ses det hvorledes, at man i Sønderjylland primært anvender tablet til at handle fra, og København og Fyn primært benytter mobilen til at handle fra. Som nævnt ovenfor er mobiltelefonen altid ved hånden, hvilket gør, at folk oftest vælger denne løsning.

Hvem e-handler?

Når det kommer til folk der e-handler, har det primært været folk i aldersgruppen 18-35 år som har e-handlet tidligere. Nu viser det sig at de ældre, i aldersgruppen 60 år eller derover, også er begyndt at e-handle. Det er dog stadigvæk primært de 18-35 årige der e-handler. I denne aldersgruppe har 9 ud af 10 e-handlet inden for de seneste 6 måneder.

Hvad der handles online hænger i høj grad også sammen med aldersgruppen. Danskere i aldersgruppen 18-35 år handler i høj grad tøj og sko, sammenlignet med aldersgruppen 60 år eller derover, som primært køber elektronik eller bøger.

Mænd og kvinders e-handelsvaner

Før i tiden så man en tendens til at det som udgangspunkt var kvinder der handlede online. Denne tendens har ændret sig således, at man nu ser at mænd og kvinder handler cirka lige meget på nettet. Af kvinder har 79% e-handlet inden for de seneste 6 måneder, og af mændene har 78% e-handlet i løbet af de sidste halve år.

Ligeledes ser man hvordan mænd i højere grad bruger flere penge online end kvinder. I gennemsnittet bruger mænd ca. 105 kr. pr. køb hvor kvinder bruger 95 kr. pr. køb. Kvinder køber i højere grad tøj og sko sammenlignet med mænd der fokuserer på rejser og elektronik.

Primære årsag til at folk vælger at handle online

Når det kommer til hvorfor danskerne vælger at handle online, svarer størstedelen at den ønskede vare i de fleste tilfælde er billigere online, sammenlignet med varen i en fysisk butik. Derudover er muligheden for at sammenligne priser også en væsentlig faktor, når danskerne skal vælge imellem fysiske butikker eller e-handel.

Derudover er det som nævnt også væsentligt for mange, at man ved e-handel har muligheden for at spare tid, som for mange kan være altafgørende.

Generelt ses en tendens der viser, at på længere sigt vil danskerne primært vælge e-handel. Vi får mere og mere travlt i hverdagen, og muligheden for at sammenligne priser samt den tid der kan spares ved at handle online kan for mange være en afgørende faktor i en travl tid.

E-handel i slutningen af 2015

Som angivet er der set en stor stigning af personer som benytter sig af e-handel og analyser viser hvordan at denne stigning vil fortsætte resten af året. På nuværende tidspunkt har man sammenlignet med 2014 set en stigning på 21% svarende til 43,7 milliarder kroner. 

Det er endnu uvist hvordan resten af 2015 vil komme til at se ud, prognoserne antyder dog at det totale antal af e-handlende vil ende på ca. 164 millioner og med et salg for omkring 90 milliarder kroner.

Især julemånederne hvor forbrugerne i højere og højere grad køber julegaver online vil fremme e-handlen, og man vurderer, at forbrugerne vil handle for i omegnen af 10 milliarder kroner disse måneder.

E-handel fra mobilen i slutningen af 2015

Som nævnt ovenfor vinder de mobile-enheder i højere grad indpas hos danskerne. Sammenlignet med 2014 ses der er en tilbagegang i søgninger fra computeren fra 71% til 65% i 2015. For mobilen ses en fremgang på 11% i 2015 sammenlignet med 9% i 2014. Til sidst er tabletten også en stor favorit, hvor man i 2014 så, at 18% af danskerne brugte denne til at søge fra, til at være oppe på 21% i 2015.

Denne tendens vurderes at stige resten af året og generelt fremad, og på længere sigt vil man se, at de fleste søgninger og køb er foretaget enten fra mobilen eller en tablet.

Så nemt er det
1
Bestil tilbud
Udfyld formularen med dine krav og behov til produktet.
2
Match
Vi matcher din henvendelse med relevante leverandører.
3
Modtag tilbud
Du modtager op til fire tilbud, tilpasset dine krav.
Bliv samarbejdspartner
Vi prøver altid at forbinde vores kunder med de bedste leverandører i branchen. Er du en af dem?