Telefonanlæg

Sammenlign pris og kvalitet på telefonanlæg - Bestil flere tilbud her!

Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 40% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
IVÆKST
TV2
Trendsonline

Få op til 4 tilbud her

Telefonsystemer - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører

Det tager under et minut!

Hvor mange telefoner skal tilsluttes?

Det tager under et minut!

Info om telefonanlæg

For langt de fleste virksomheder er telefonsystemet den primære kommunikationsmetode, både internt og eksternt. Derfor er det vigtigt, at man har et effektivt telefonanlæg, som kan håndtere alle virksomhedens behov inden for telefoner og telefoni. Markedet såvel som behovet for telefonanlæg kan dog være svært at overskue, da der findes en lang række forskellige modeller og typer af telefonanlæg, hver med deres fordele, ulemper og specifikke funktioner.

Headset som bruges til telefonanlaeg

Hvad er fordelene ved et telefonanlæg?

Ved at tilføje et telefonanlæg til virksomhedens telefonsystem, får man en lang række funktioner, som virksomheden ikke kan opnå ved blot at anskaffe sig en række individuelle telefonlinjer. Til de fleste telefonanlæg kan man tilslutte stationære telefoner såvel som mobiltelefoner, hvilket betyder, at alle virksomhedens telefoner kan samles under ét og samme telefonnetværk.

Ingen virksomheder er dog ens, hvilket også betyder, at et telefonanlæg kan tilbyde mange forskellige funktioner, alt efter hvor avanceret virksomheden ønsker deres telefonanlæg skal være. Nogle af de typiske funktioner som et telefonanlæg kan have er:

  • At kunne holde telefonmøder
  • Nem viderestilling til mobiltelefoner eller andre lokale telefoner
  • Opkobling af alle virksomhedens telefoner
  • Telefonsvarer
  • Velkomsthilsen
  • Ventemusik

Dette er dog blot nogle af de funktioner, som en virksomhed kan benytte et telefonanlæg til. Leverandøren af telefonanlægget vil i samråd med virksomheden være i stand til at rådgive den enkelte virksomhed om hvilke funktioner, netop deres telefonanlæg bør indeholde.

Telefonanlaeg på række til virksomheder

Hvad skal jeg overveje ved anskaffelsen af et telefonanlæg?

Har en virksomhed behov for at anskaffe sig et telefonanlæg, er der flere ting man bør overveje. For det første, afhænger behovet for hvilke funktioner et telefonanlæg skal indeholde i høj grad af virksomhedens størrelse. Små virksomheder med få ansatte som sidder i samme kontorlokale, har naturligvis kun behov for et telefonanlæg med kapacitet til få lokalnumre, hvorimod en stor multinational koncern på tværs af landegrænser og afdelinger har behov for et avanceret telefonanlæg, med alle tænkelige funktioner og med stor kapacitet.

Det er samtidig vigtigt at overveje, om telefonanlægget er en midlertidig anskaffelse, eller om det skal erhverves permanent - man kan nemlig både leje og købe et telefonanlæg.

Køb eller leje af telefonanlæg

Telefon som benyttes til telefonanlaeg systemerHvis I ikke er sikre på hvilken type telefoncentral I gerne vil have i virksomheden, vil det være en god idé først at leje et telefonanlæg - Især hvis I ikke har et telefonanlæg i forvejen, vil det være en fordel først at leje et telefonanlæg, fremfor at købe det. Det er nemlig meget vigtigt at have virksomhedens behov in mente, før man investerer i noget så dyrt som et telefonanlæg.

Ved først at leje et telefonanlæg i en periode, kan I finde ud af hvilke behov netop jeres telefonanlæg stiller til en virksomhed, uden at bruge en masse penge på det. Det er surt at bruge mange penge på et stort og omfattende telefonanlæg, hvis man senere finder ud af, at man kunne have nøjedes med et lille telefonanlæg med et minimum af funktioner.

På den anden side vil det også være surt at købe et for simpelt og småt telefonanlæg, hvis det viser sig, at man har behov for et telefonanlæg med større kapacitet og mulighed for flere telefonopkoblinger. Her er det ligeledes en klar fordel først at leje et telefonanlæg og kortlægge sine behov, for derefter at have nok viden at basere et endeligt køb af telefonanlæg på.

Man kan selvfølgelig også vælge fortsat at leje et telefonanlæg, og så bare opgradere eller nedgradere modellen og typen af telefonanlæg. På denne måde får man også ofte vedligeholdelse og support med i betalingen, så man har mulighed for at få hjælp og assistance til sit telefonanlæg, hvis der sker noget med det.

Muligheder for telefonanlæg for små virksomheder

I virksomheder med få ansatte og kun en enkelt lokation, kan behovet for et telefonanlæg nemt virke overflødigt for udefrakommende. Men et telefonanlæg er for mange små virksomheder essentielt for den daglige drift. I små virksomheder er det således vigtigt, at man kan have et fleksibelt telefonnetværk, der både giver det bedste helhedsindtryk for kunder, og som samtidig muliggør at medarbejderne nemt kan kommunikere med hinanden, både internt i virksomheden og fra forskellige lokationer.

Det optimale telefonanlæg for små virksomheder er som regel et IP-telefonanlæg, så medarbejderne nemt kan hente og dele data over det samme netværk. Alle virksomheder, inkl. små virksomheder, kan hos langt de fleste forhandlere få deres telefonanlæg skræddersyet, så det opfylder det helt specifikke behov. Små virksomheder har sjældent brug for lige så mange funktioner og telefonopkoblinger som store virksomheder har, og derfor ønsker de også som regel at få et mindre omfattende telefonanlæg.

Hvad er IP-telefoni og hvad betyder det for mit valg af telefonanlæg?

Et IP-telefonanlæg sender, i modsætning til traditionelle telefonanlæg, alle opkald via et datanetværk (internettet), men det er samtidig muligt også at tilslutte almindelige, analoge telefoner til et IP-telefonanlæg. Fordelen ved et internetbaseret telefonanlæg er, at du langt nemmere kan tilslutte både eksisterende og nye telefonforbindelser. Med et IP-telefonanlæg kan du samtidig nemt omstille telefonen på kontoret til mobiltelefonen, i tilfælde af at medarbejderne er til eksterne møder eller hvis man har en hjemmearbejdsplads.

Brugerfladen på et IP-telefonanlæg er som regel meget brugervenligt, og den største fordel ved et IP-telefonanlæg er, at det med en internetforbindelse kan betjenes alle steder fra, og ikke blot fra telefonanlæggets fysiske lokation.

En anden fordel er, at man kan oprette og tilslutte softphones til sit IP-telefonanlæg. Softphones er telefonforbindelser, som er tilsluttet computeren og et headset, således at computeren reelt set fungerer som telefon. Et IP-telefonanlæg med softphones er især en fordel for callcentre og kundeserviceafdelinger, hvor det meste af arbejdstiden foregår over telefonen og computeren. Ved hjælp af denne type telefonanlæg sparer man den eksterne telefon væk, og man kan i stedet fokusere på computeren som den eneste maskine. Dette gør, at medarbejderne kan fokusere på at snakke med kunderne, fremfor at skulle fumle med telefoner og computere, der ikke kan synkroniseres.

Fordele ved et IP-telefonanlæg

Telefonomstilling med ledninger og hardwareGenerelt er IP-telefoni og telefonanlæg med IP-telefoni de seneste år blevet mere og mere udbredte. Dette skyldes især at IP-telefoni i forbindelse med et telefonanlæg kan effektivisere virksomhedens kommunikation, hvilket medfører, at virksomheden kan frigøre ressourcer til andre arbejdsopgaver, som er mere værdiskabende for virksomhedens kernekompetencer. Der er en lang liste af fordele, både økonomiske og effektivitetsfremmende, ved at vælge et IP-telefonanlæg:

  • Lavere investeringsomkostninger
  • Nemmere implementering og vedligeholdelse
  • Nemmere at justere i forhold til virksomhedens skiftende behov
  • Flere funktioner til forbedring af produktiviteten - Outlook-integrering, nem dirigering af opkald m.m.
  • Formindsker teknologiens forældelse - leverandøren af et IP-telefonanlæg sørger for, at systemet er opdateret og evt. også lever op til din virksomheds voksende krav.

Forhindringer ved et IP-telefonanlæg

Der er altså meget der taler for, at virksomheden anskaffer sig et IP-telefonanlæg frem for et gammeldags analogt telefonanlæg. Det er dog vigtigt at en virksomhed forbereder sig på implementeringen af et IP-telefonanlæg, da der er en række faktorer, som kan have indflydelse på kvaliteten af telefonanlægget:

  • Under opsætningen af et telefonanlæg og -netværk, skal der tages højde for IP-telefoni, og der skal sørges for den nødvendige prioritering af IP-samtaler via Quality of Service, da der ellers vil kunne forekomme udfald på linjen. Prioriteres IP-telefonien på netværket, får den en top samtalekvalitet, langt bedre end for eksempel mobiltelefonen.

  • Der er altid en risiko for at netværket eller strømmen går ned, og på denne måde afbryder telefonanlægget. Derfor er det vigtigt at netværket er designet på en måde, så det fungerer optimalt. Det er desuden en god ide, at have sikret sit netværk i form af back up-løsninger, så man bevarer et funktionelt telefonanlæg.

Dette er risici omkring telefoni og ens telefonanlæg, som kan minimeres ved at virksomheden er forberedt på dem. Hvis man som virksomhed er forberedt, kan man være opmærksom på om den leverandør man vælger, yder en god service, når der skal opsættes et IP-telefonanlæg i virksomheden.

Telemarketing mennesker som arbejder med telefonanlaeg paa arbejdet

Telefonanlæg til kundeservice

Et centralt telefonanlæg i virksomheden kan gøre oplevelsen for ringende kunder meget bedre, end det ville være uden et telefonanlæg. I stedet for bare at vente på at man kan komme igennem på telefonen, mødes man med et telefonanlæg af en præinstalleret stemme og/eller tastesystem, og man kan endda vælge at have ventemusik kørende, mens kunden venter på at blive stillet igennem virksomhedens telefonanlæg.

Med en optaget stemme i telefonanlægget, kan kunden også hurtigt blive guidet til den rigtige afdeling og den rigtige medarbejder, så kunden også får ordnet sit problem så hurtigt som muligt. Med denne type telefonanlæg undgår man altså at blive stillet om og ringe forkert, som man sagtens kunne risikere med gammeldags virksomhedstelefoni. Ved hjælp af et telefonanlæg sikrer man altså kunden en bedre oplevelse, og yder derfor også meget bedre kundeservice.

Lad jeres telefonanlæg repræsentere jer

Det er desværre de færreste virksomheder, der tænker over, at et telefonanlæg ofte er det første møde kunden gør med virksomheden. Her er det altså vigtigt, at dit telefonanlæg præsenterer din virksomhed godt over for kunden, og at kunden bliver guidet godt igennem jeres telefonanlæg. Her nytter det altså ikke noget at have en skrattende telefonlinje, eller personer der taler uklart eller lavt.

Udover at kunderne gennem jeres telefonanlæg skal kunne få hjælp ved at I besvarer deres opkald, er det også vigtigt med en tryghedsskabende velkomsthilsen. Her lader telefonanlægget kunden vide, hvem de har ringet til, hvilken afdeling de skal snakke med og hvornår de kan forvente at komme igennem. Derudover kan ens telefonanlæg uden for åbningstid gøre kunderne opmærksom på, hvornår kundeserviceafdelingen igen er åben. Det er i det hele taget rarere at blive mødt af en informerende stemme, end af en optaget-tone.

IPtelefon med stor skaerm og knappanel

Hvor kan man få et telefonanlæg?

Der findes temmelig mange forskellige udbydere af telefonanlæg, og mange gør sig både i store og avancerede telefonanlæg, men også de mindre og mere simple telefonanlæg. Derudover findes der naturligvis også telefonanlægsudbydere, der specialiserer sig i forskellige typer af telefonanlæg, og hvor du kan få et meget specialiseret telefonanlæg. Hvis du snakker direkte med en forhandler, er der stor chance for at du kan få et skræddersyet telefonanlæg, der er tilpasset netop din virksomhed.

Hvor meget skal virksomheden investere i et telefonanlæg?

Den mængde tid og ressourcer virksomheden investerer i et telefonanlæg, skal selvfølgelig matche de behov virksomheden har til et telefonanlæg. Der er ingen grund til at gå ud og købe et stort og omfattende telefonanlæg, hvis I kun er en lille virksomhed, og hvor I ikke ved, hvad fremtiden bringer for jeres virksomhed.

Hvis I derimod er en stor virksomhed, der gerne vil have en masse funktioner, samt fremtidssikret og fleksibel software, vil det nok være en fordel at investere mere i et lækkert telefonanlæg. Hvor mange penge og tid I bruger på et nyt telefonanlæg, afhænger altså fuldstændig af jeres virksomheds størrelse og jeres virksomheds behov til et telefonanlæg.

Callcenter som benytter telefonanlaeg

Telefonanlæg priser?

Prisen på et telefonanlæg varierer en hel del, og afhænger af en lang række faktorer. Den mest afgørende faktor for prisen på telefonanlægget er, hvorvidt det er et fysisk eller internetbaseret telefonanlæg. Samtidig afhænger prisen på telefonanlægget af hvor avanceret et telefonanlæg man ønsker.

Er det et telefonanlæg som er tilpasset små virksomheder, evt. med få funktioner, er prisen markant lavere, end et avanceret telefonanlæg med tilpasning til en stor koncern. Derudover er der selvfølgelig også stor forskel i prisen på telefonanlæg, alt efter om I vælger at leje eller købe det. Hvis I lejer et telefonanlæg, skal I ikke betale så meget ad gangen, til gengæld skal I betale flere gange, end hvis I købte telefonanlægget. Derudover vil det kræve en større engangssum at købe et telefonanlæg, hvilket er en udgift, som ikke alle virksomheder umiddelbart kan bære på én gang.

Der findes forskellige leverandører af telefonanlæg, og prisen på telefonanlægget afhænger af, hvor avanceret det skal være. Har jeres virksomhed behov for et telefonanlæg, kan I udfylde kontaktformularen her på siden, og så hjælper vi jer med at få det telefonanlæg, der passer bedst til jeres behov. Du er også meget velkommen til at kontakte vores kompetente kundeservicemedarbejdere på telefon eller mail. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde det rette telefonanlæg.